Skip to content
Cter.pl>Development>Doceń się, a zostaniesz doceniony
jak opowiadać o swoich sukcesach

Chcesz być zauważony i doceniony w pracy? W takim razie daj się poznać właściwym ludziom. Jak? Najlepiej po prostu im o sobie opowiedz. To ważne, bo bez przemyślanego zaprezentowania siebie i swoich osiągnięć nie masz szans ani na rozmowie kwalifikacyjnej, ani podczas negocjacji podwyżki.

Z naszych doświadczeń wynika, że jako społeczeństwo mamy duże problemy z chwaleniem się. Ma to związek z wychowaniem i utrwalaniem szkodliwych przekonań. W końcu kto z nas nie słyszał wiersza o Samochwale albo przysłowia „Siedź w kącie, a znajdą cię”? Takie przekazy powodują, że oduczamy się mówić o swoich osiągnięciach i mocnych stronach.

JAK ZMIENIĆ MYŚLENIE, ŻE CHWALENIE SIĘ TO COŚ ZŁEGO?

W dorosłym życiu okazuje się, że swobodne opowiadanie o sukcesach i o tym, w czym jesteśmy dobrzy, jest na wagę złota. Tylko jak pokonać lęk przed chwaleniem się, skoro przez lata zdążył się w nas zakorzenić?

Na początek wystarczy inaczej spojrzeć na to, co chcemy zrobić. Zamiast trzymać się przekonania, że nie chcesz się chwalić, bo nie wypada, potraktuj opowieść o swoich osiągnięciach jak proces sprzedaży, który ma określone etapy.

TWOJE SUKCESY ZASŁUGUJĄ NA DOBRĄ REKLAMĘ

Wyobraź sobie kampanię marketingową kredytu bankowego. Załóżmy, że jej pierwszym etapem jest plakat z przykuwającą uwagę grafiką i chwytliwym hasłem, które przemawia do wyobraźni. Dopiero gdy ktoś zainteresuje się przekazem z plakatu, pójdzie do banku, żeby dowiedzieć się czegoś więcej o kredycie. Ostatnim etapem sprzedaży jest rozmowa z doradcą, który przedstawia szczegółowe warunki umowy i czas jej trwania.

Do reklamy swoich sukcesów można podejść tak samo. Pierwszym krokiem – plakatem, który ma przyciągnąć uwagę – jest przedstawienie w CV ogólnych informacji o sobie i swoich najważniejszych osiągnięć. Rozmowa telefoniczna z rekruterem lub menedżerem będzie drugim etapem kampanii, zaś rozmowa kwalifikacyjna – odpowiednikiem spotkania z doradcą w banku.

Szczegóły zawsze przedstawiamy na końcu. Nawet jeśli nie lubisz się chwalić, wystarczy, że opowiesz o tym, z czego jesteś najbardziej dumny w swojej pracy. Cel pozostaje ten sam, zmienia się jedynie sposób myślenia o tym, o czym opowiadasz. Zupełnie inaczej jest mieć poczucie, że chwalisz się sukcesami, niż swobodnie opowiadać o rzeczach, które sprawiają satysfakcję. Spróbuj, a poczujesz różnicę.

KLUCZ DO SUKCESU – PRZYGOTOWANIE I INICJATYWA

Umiejętność mówienia o swoich dokonaniach jest ważna także podczas cyklicznych ocen pracowniczych. Szef lub menedżer, który takie spotkania prowadzi, zwykle w pierwszej kolejności udziela informacji zwrotnej o projektach, które się nie powiodły. Nic dziwnego – przecież to właśnie o nich myśli się (i mówi!) najwięcej.

Kiedy pracownik słucha takiego podsumowania, czuje się w obowiązku wytłumaczyć. Przyjmuje więc defensywną postawę i traci energię na odpieranie zarzutów. Po takim wstępie trudno wykrzesać z siebie energię i z entuzjazmem opowiadać o sukcesach.

Właśnie dlatego tak ważne jest wcześniejsze przygotowanie do rozmowy. Zamiast czekać, aż szef narzuci kolejność omawianych kwestii, warto wyjść z inicjatywą i opowiedzieć najpierw o zadaniach zakończonych sukcesem. Gdy przełożony wskaże później sprawy, z których jest niezadowolony, znajdą się one na drugim planie. W takiej sytuacji trudniej odmówić pracownikowi docenienia jego zaangażowania w pracę i wynagrodzenia za dotychczasowe osiągnięcia.

Mówienie o tym, z czego jesteśmy dumni, to jedna z najważniejszych umiejętności zawodowych. Przestań się więc chować i zaniżać swoje dokonania. Większą szansę na to, by zostać docenionym masz wtedy, gdy jesteś pewien tego, co robisz i z dumą o tym opowiadasz.

Możemy pomóc?

Jeśli szukasz wsparcia w rekrutacji menadżerskiej lub poszukujesz Interim Menadżera

O CTER

CTER zajmuje się rekrutacją menadżerską. 

Nasz zespół składa się z 8 konsultantów o średnim doświadczeniu w rekrutacji przekraczającym 15 lat.

  • 800+ projektów rekrutacji menedżerskiej
  • 98% zadowolonych Klientów
  • 75% biznesu w oparciu o stałych Klientów
  • 19 lat na rynku

Najnowsze wpisy

Kategorie wpisów

Zobacz też inne artykuły:

Potrzebujesz wsparcia w procesie rekrutacji lub developmentu?