Skip to content
Cter.pl>Inne>Jak Interim Manager może pomóc w transformacji organizacji?

Jak Interim Manager może pomóc w transformacji organizacji?

Share on linkedin
Udostępnij
Interim Manager

Sprawna i efektywna transformacja organizacji to duże wyzwanie. Jest ono jeszcze większe, kiedy dotyczy firmy z 30-letnią obecnością na rynku, która zbudowała na nim znaczącą pozycję i cieszy się dobrymi wynikami. Jak w takiej transformacji może pomóc Interim Manager, gdy potrzeba, aby go zatrudnić, pojawia się niespodziewanie?

Jakie może być źródło potrzeby zatrudnienia Interim Managera?

Jedną z typowych sytuacji, w których klienci CTER rozważają skorzystanie z usług Interim Managera, jest nagła dostępność nieplanowanego wcześniej wakatu na istotnym stanowisku w organizacji. Może ona mieć różne powody, choć najczęstsze z nich są związane ze zmianami organizacyjnymi w firmie, np. z oddelegowaniem pracownika do innych zadań, koniecznością natychmiastowego rozstania z menedżerem, a także z kwestiami zdrowotnymi czy nieprzewidzianymi zdarzeniami losowymi.  

Powody rozważania transformacji w organizacji

Właśnie z taką sytuacją musiał się zmierzyć jeden z naszych klientów. Jego firma, obecna na polskim rynku od 30 lat, osiągnęła na nim znaczącą pozycję – była pozytywnie odbierana przez klientów i miała bardzo dobre wyniki, zarówno operacyjne, jak i finansowe. Zespół zarządzający chciał wykorzystać dobrą passę do umocnienia pozycji organizacji i zbudowania solidnych fundamentów pod kolejne sukcesy. Rozpoczął więc intensywną pracę nad opracowaniem nowej strategii działania – uzgodnił ambitne cele strategiczne dotyczące jej przyszłej wartości, liczby klientów, udziału w rynku oraz oferty nowych usług.

Zarząd wiedział, że bez zmiany dotychczasowych sposobów funkcjonowania zrealizowanie tych celów będzie niemożliwe, dlatego jednym z filarów nowej strategii został program transformacji. Dotyczył on wprowadzenia zmian w procesach i sposobach pracy, myśleniu o kliencie oraz definiowaniu produktów. Jak się nietrudno domyślić – znacząco odbiegał od procesów, które do tej pory obowiązywały w firmie, i do których część pracowników było przywiązanych. Niektórzy z nich wskazywali, że to właśnie te procesy są źródłem dotychczasowego sukcesu.

Wyzwania firmy przed wejściem w proces transformacji

Gdy organizacja planuje tak dużą transformację, należy przyjąć inny punkt widzenia i zakwestionować aktualne sposoby działania. Niestety, nie wszyscy menedżerowie, nawet wysokiego szczebla, są gotowi na taki krok. W przypadku naszego klienta bardzo silny opór przeciwko planowanej zmianie wystąpił u menedżera zespołu zakupowego. Ostatecznie duże oczekiwania związane z tempem prowadzenia procesów zakupowych, rozeznaniem rynku oraz z zupełnie nowymi kategoriami zakupowymi doprowadziły do sytuacji, w której ten menedżer zrezygnował z pracy. Dodatkowo, z powodów zdrowotnych, odszedł z firmy w zasadzie z dnia na dzień.  

Jak szybko zatrudnić Interim Managera?

W CTER mieliśmy już przyjemność pracować z tym klientem jako zaufany partner w projektach Executive Search. Tym razem wiedzieliśmy, że nie będziemy mieli 6–8 tygodni, aby sprawdzić dostępność najlepszych kandydatur na rynku. Zaproponowaliśmy więc usługę Interim Management. W ciągu 3 dni roboczych od uzgodnienia warunków i oczekiwań klient spotkał się z pierwszymi rekomendowanymi przez nas kandydatami na stanowisko Procurement Director.

Każdy z przedstawionych kandydatów na Interim Managera spełniał najważniejsze kryteria klienta:

  • miał doświadczenie w prowadzeniu transformacji funkcji zakupowych,
  • z sukcesem realizował duże programy zakupowe z obszaru szeroko rozumianego IT,
  • wdrażał nowoczesne platformy zakupowe,
  • miał doświadczenie w budowaniu partnerskich relacji ze wszystkimi kluczowymi obszarami firmy oraz w odbudowie prestiżu zespołu zakupowego w organizacji.

4 potencjalnych kandydatów zarekomendowaliśmy w ciągu 10 dni roboczych. Było to możliwe dzięki naszej bazie interim managerów oraz rozbudowanej sieci kontaktów konsultantów CTER.

Co Interim Manager może zmienić w rok?

Po 4 tygodniach od rozpoczęcia projektu jeden z rekomendowanych przez nas kandydatów na szefa działu zakupów rozpoczął pracę. Dzięki szybkiej i sprawnie przeprowadzonej rekrutacji jego zespół zyskał nowego lidera w kluczowym momencie transformacji.

I choć współpraca z Interim Managerem została zaplanowana na rok, w trakcie trwania kontraktu wiele się zmieniło:

  • wypracowano i wdrożono nowy proces zakupowy,
  • wdrożono nową platformę,
  • do zespołu dołączyły kolejne osoby,
  • wprowadzono zróżnicowane działania rozwojowe, dzięki którym członkowie zespołu zyskali dodatkowe kompetencje,
  • pozytywnie zmieniło się postrzeganie zespołu zakupów wśród klientów wewnętrznych, zwłaszcza u najważniejszego z nich – zespołu IT.

Ostatecznie zarówno klient, jak i Interim Manager byli na tyle zadowoleni ze współpracy, że zdecydowali się na zmianę jej charakteru. W efekcie tej zmiany zarekomendowany przez nas kandydat podpisał z klientem kontrakt na stałe.

Opisany przez nas przykład jasno pokazuje, że Interim Manager może pomóc w transformacji organizacji w relatywnie krótkim czasie. I to nawet wtedy, gdy wolne stanowisko pojawia się w niesprzyjających okolicznościach, a konieczność zatrudnienia nowego lidera zespołu wymaga podjęcia ekspresowych działań. Historia naszego klienta przekonuje, że żadna z tych rzeczy nie musi być przeszkodą, która uniemożliwi proces transformacji i realizację nowych ambitnych celów strategicznych.

Na zakończenie każdego projektu, który prowadzimy, prosimy klientów o podsumowanie. Co usłyszeliśmy, gdy zapytaliśmy klienta o sytuację, w której przekroczyliśmy jego oczekiwania?

Odpowiedź poniżej:

„Dla mnie takim wzorcowym przykładem jest rekrutacja na szefa zakupów (pilna i nagła potrzeba z naszej strony) zrealizowana błyskawicznie + doskonałe dopasowanie kandydatów. Do tego elastyczny model współpracy dostosowany do naszych potrzeb”.

Dziękujemy!

Możemy pomóc?

Jeśli szukasz wsparcia w rekrutacji menadżerskiej lub poszukujesz Interim Menadżera

O CTER

CTER zajmuje się rekrutacją menadżerską. 

Nasz zespół składa się z 8 konsultantów o średnim doświadczeniu w rekrutacji przekraczającym 15 lat.

Najnowsze wpisy

Kategorie wpisów

Zobacz też inne artykuły:

Potrzebujesz wsparcia w procesie rekrutacji lub developmentu?

Play Video