W ciągu najbliższych 10 lat menedżerowie i specjaliści od rekrutacji zmierzą się z nowym wyzwaniem. Jedni i drudzy będą musieli się nauczyć, jak zatrudniać i zarządzać cyfrowymi tubylcami (digital natives), czyli ludźmi, którzy nie znają świata bez internetu.
Pokolenie urodzone w drugiej połowie lat 90. XX wieku będzie miało największy wpływ na zmianę sposobu, w jaki działają firmy i organizacje. Młodzi ludzie pomogą też pracownikom różnych generacji odnaleźć się w cyfrowej rzeczywistości.
Technologia zmienia pracę
Z raportu przygotowanego przez firmę Gartner wynika, że rozwój technologii coraz bardziej wpływa na zmiany w środowisku pracy. Jeszcze kilka lat temu zarówno w małych, jak i dużych firmach kupowano oprogramowanie, które instalowano na własnych serwerach, a po kilku latach wymieniano je na nowsze. Dziś ten sposób działania nie ma już racji bytu, bo firmy wolą korzystać z chmury. Nic dziwnego – koszty jej utrzymania są dużo niższe niż tradycyjnego oprogramowania (zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę, że cykl jego życia wyraźnie się skraca).
Dzięki rozwojowi technologii pojawiają się zupełnie nowe możliwości, dzięki którym można usprawnić pracę i ułatwić komunikację między ludźmi. Widać je w każdej branży, także w naszej. Niedawno zmieniliśmy narzędzia do organizacji spotkań online, zaczęliśmy inaczej zarządzać projektami oraz dostępem do informacji. Wszystkie zmiany wprowadziliśmy po to, by uprościć nasz sposób działania i zapomnieć o metodach, które przestały przynosić oczekiwane efekty.
Zdobyć przewagę
Firmy i organizacje, które wykażą się elastycznością i szybciej wprowadzą najnowszą technologię do swojej działalności, zyskają najwięcej. Gdy zdecydują się również na to, by zatrudnić pracowników, którzy umieją korzystać z technologii, chętnie poznają jej różne funkcje i wymyślają nowe zastosowania, zostawią konkurencję daleko w tyle.
Jeśli firmy naprawdę chcą zawalczyć o najmłodszych pracowników na rynku, powinny dostosować się do ich przyzwyczajeń i oczekiwań. Pierwszym krokiem do zainteresowania digital natives swoją ofertą jest inwestycja w nowe narzędzia do komunikacji i organizacji zadań. Drugim – otwarcie się na sposób, w jaki cyfrowi tubylcy testują i wykorzystują nowe technologie.
Szybko może się okazać, że obie kwestie wpływają także na postrzeganie organizacji na zewnątrz. Niewykluczone, że dzięki wprowadzonym zmianom potencjalni kandydaci do pracy uznają daną firmę za miejsce, w którym chcą zdobywać doświadczenie i rozwijać się zawodowo.
Rola rekruterów w cyfrowej transformacji
Największa grupa digital natives dopiero zaczyna swoją karierę. Aby złożyć im ofertę pracy, specjaliści od rekrutacji muszą wiedzieć, gdzie ich szukać i jak do nich dotrzeć. Rekruterzy staną więc przed ważnym zadaniem, bo rekomendowani przez nich kandydaci nie będą zwykłym pracownikami organizacji. Będą także nauczycielami pokazującymi, które nowinki technologiczne warto wykorzystać do rozwoju firmy i lepszej współpracy między ludźmi.
Odpowiedzialność branży HR
Branżę HR również czekają wyzwania. Naszym zadaniem będzie proponowanie organizacjom innego model rozwoju – bardziej elastycznego, dostosowanego do realiów zmieniającego się świata. Największe znaczenie będzie więc miała obustronna otwartość na nowe drogi do realizacji celów.
Gdy organizacje reagują na potrzeby rynku, mają szansę działać efektywniej i wyprzedzać konkurencję. Mogą też z powodzeniem zatrudniać digital natives, którzy wymagają od pracodawcy stosowania najnowszych technologii. Właśnie dlatego już teraz warto się zastanowić, jak zachęcić cyfrowych tubylców do pracy w danej firmie. Zwłaszcza że ich zaangażowanie wpłynie nie tylko na wyniki biznesowe, lecz także na umiejętności starszych pracowników. A nowe kompetencje kadry są bramą do rozwoju każdej organizacji.
Co Waszym zdaniem najlepiej przyciąga digital natives do firm?
grzegorz.steinke@cter.pl
+48 510 151 392
Grzegorz Steinke
Pracuje z firmami z rynku finansowego, branży telko oraz sektorem przemysłowym. Pracował z firmami właścicielskimi, korporacyjnymi, spółkami funduszowymi i organizacjami międzynarodowymi. Najczęściej realizuje projekty z obszarów zarządzania operacyjnego, general management, zarządzania produkcją, obsługi klientów, finansów, HR. Pracuje w języku polskim. Wykładowca zagadnień z obszaru HR na studiach ALK i WSB.