Skip to content
KONTEKST

Klientem była francuska, rodzinna firma działająca w sektorze retail, bardzo aktywna w przemyśle modowym, prowadząca dystrybucję w 35 krajach przy ponad 800 punktach sprzedaży, zatrudniająca 6 000 pracowników. Spółka chcąc zredukować straty w regionie postanowiła zamknąć swoją regionalną centralę na Niemcy i Austrię. Wielkość sprzedaży spadła bowiem o około 10%, częściowo ze względu na silną presję konkurencji i pewne niedociągnięcia lokalnego zarządzania .

Firma poszukiwała francuskiego dyrektora finansowego, który nie tylko płynnie posługiwałby się językiem niemieckim, ale również posiadającego duże doświadczenie w zarządzaniu niemiecką i austriacką księgowością i znającego lokalne uwarunkowania prawne. Menedżer ten miał mieć duże doświadczenie operacyjne i pracując z lokalnej siedziby przez kilka miesięcy zadbać o najwyższe standardy raportowania i sprawozdawczości według norm francuskich. Jednym z kluczowych priorytetów było sfinalizowanie planu zwolnień w spółce zależnej oraz zamknięcie pozostałych sklepów, przy jednoczesnym utrzymaniu płynności działania finansów i księgowości.

ROZWIĄZANIE

NIM Europe, francuski partner sieci Senior Management Worldwide w ciągu kilku dni zarekomendował doświadczonego interim menedżera i we współpracy z klientem wprowadził go w struktury firmy. Zarekomendowany interim menedżer miał podwójne obywatelstwo – niemieckie i francuskie, był również gotów na częste podróże i mógł spędzać tygodniowo jeden dzień we francuskiej siedzibie głównej, a pozostałą część tygodnia we Frankfurcie i w Wiedniu. Wybrany menedżer był biegłym rewidentem oraz ekspertem od rynku retail, miał doświadczenie w optymalizacji zatrudnienia i dużą wiedzą na temat przepływów finansowych w Europie. Będąc mocno skoncentrowanym na celach, zarekomendowany menedżer miał doświadczenie również w efektywnym zarządzaniu środkami pieniężnymi i rotacją zapasów.

REZULTATY

Zaplanowana optymalizacja została zrealizowana w pożądanym, osiemnastomiesięcznym, terminie. Ostatecznie firma zdecydowała się utrzymać niewielki zespół i niektóre z lokalnych placówek sprzedaży na rynku niemieckim. Menedżer zrekrutował również nowego lokalnego dyrektora finansowego do kontynuowania zredukowanej, obecne opłacalnej działalności.

Ponieważ dyrektor zarządzający firmy opuścił grupę dwa tygodnie po rozpoczęciu zlecenia, interim menedżer kontynuował zadanie blisko współpracując z działem HR i finansów w headquaters firmy. Po zakończeniu zlecenia Klient podjął decyzję o powierzeniu interimowi kolejnych podobnych zadań, tym razem na rynku rosyjskim.

Spółka była ogólnie bardzo zadowolona z wyników – operacje w Niemczech przekroczyły próg rentowności, główne KPI zostało poprawione – rotacja zapasów wzrosła o 120%, dokładność prognoz wzrosła do 100%, koszty zmniejszono o 60%, a koszty wynajmu zostały zredukowane o 38%.

Tutaj dowiesz się więcej o usłudze Interim Management.  

Przeczytaj inne posty z kategorii case study :