Kim jest headhunter i w czym tak naprawdę pomaga podczas rekrutacji?

Czy headhunter to rekruter? A może doradca? Albo po prostu sprzedawca? Na tak sformułowane pytanie o to, kim jest headhunter, trudno odpowiedzieć. Dlaczego? Po pierwsze, nie da się jednoznacznie opisać roli „łowcy głów”. A po drugie dlatego, że jego zadania obejmują dużo więcej niż tylko pomoc w zatrudnieniu.

To, kim jest headhunter (lub konsultant executive search, bo tak określają się często sami zainteresowani), zależy od dwóch rzeczy.

Pierwszą jest czas.

Drugą – kontekst, w jakim go opisujemy.

Być może brzmi to skomplikowanie, dlatego spojrzę na ten temat i opowiem o nim z trochę innej strony. A zrobię to, wskazując oczywiste i mniej oczywiste obszary, w których wsparcie headhuntera może się przydać.

Kim jest headhunter z najbardziej oczywistej perspektywy?

Rola headhuntera koncentruje się aż na 5 obszarach:

  • rekrutacji,
  • budowania relacji,
  • doradztwa strategicznego,
  • oceny i rozwoju talentów,
  • negocjacji i mediacji.

Opowiem o wszystkich po kolei. Najpierw o tych, które są najbardziej oczywiste i które widać na zewnątrz.

Rekrutacja i zatrudnienie

Bez wątpienia najważniejszym zadaniem headhuntera jest pomaganie klientom w znajdowaniu poszukiwanych kompetencji – czyli po prostu rekrutacja. Tyle że rola ta wychodzi poza zakres pozyskania „osoby do pracy”. Gdyby to było takie proste, wystarczyłyby ogłoszenia…

Headhunter odpowiada za identyfikowanie i przyciąganie kandydatów do określonych organizacji i stanowisk. Jest on nastawiony na aktywne działanie na rynku. Dzięki temu dostarcza znaczącą wartość dodaną – informacje o rynku i branży, opinie na temat klienta oraz wiele innych niezbędnych (i pomocnych!) informacji.

Budowanie relacji

Przyciąganie kandydatów jest w zasadzie wywoływaniem w nich zainteresowania klientem i jego ofertąpracy. Gdy klient zdaje sobie z tego sprawę, wie również, że headhunterzy wspierają pracodawców w budowaniu ich wizerunku na rynku.

A dzięki czemu tworzy się dobry wizerunek? Oczywiście dzięki dobrym relacjom – zarówno z organizacjami, jak i z kandydatami (co w przypadku rekrutacji C-level często się przeplata). Aktywne działania na rynku pracy, w branży, wśród decydentów oraz ludzi konkretnych zawodów powoduje, że konsultanci mają rozbudowaną sieć kontaktów. Z ludźmi w tej sieci utrzymują w dodatku dobre relacje.

Kim jest headhunter dla organizacji? Sprzymierzeńcem na rynku pracy. A w czym pomaga sprzymierzeniec, który umiejętnie porusza się w grupie docelowej, jest identyfikowalny i ma dobrą renomę? To oczywiste – w zrobieniu kroku milowego do sukcesu w rekrutacji.

Kim jest headhunter z mniej oczywistej perspektywy?

Kolejne obszary, w których wspiera headhunter, obejmują działania skupiające się na wewnętrznej sytuacji klienta.

Doradztwo strategiczne

Wykorzystując swoje doświadczenie i znajomość rynku, headhunterzy wspierają klientów w podejmowaniu strategicznych decyzji. Wynika to z faktu, że w każdym procesie rekrutacji pomagają klientowi w realizacji jego celów biznesowych.

Wsparcie przy wyborze rozwiązania rekrutacyjnego oraz w dostarczeniu najlepszych kompetencji na rynku stają się więc dla organizacji klienta wartościami dodanymi. Dobrym przykładem jest tutaj wybór między rolą permanentną a interim managerem. Podjęcie decyzji w tej sprawie może w znaczący sposób ułatwić klientowi realizację celów biznesowych.

Poza tym zdarza się, że dobry headhunter odradzi swojemu klientowi korzystanie z usługi Executive Search. Może to zrobić ze względu na sytuację wewnątrz organizacji lub tę, która panuje na rynku. Takie podejście, gdy ocenia się je krótkoterminowo, wydaje się niekorzystne, bo oznacza brak sprzedaży. Jednak długoterminowo buduje wzajemne zaufanie.

W tym miejscu mogę podać inny przykład. Headhunter jako konsultant zewnętrzny zna zarówno sytuację klienta, jak i dobre praktyki rynkowe. Dzięki temu może więc wskazać odpowiednie narzędzia rozwojowe, które zastąpią radykalne zmiany w organizacji (np. zwolnienie pracownika).

Ocena i rozwój talentów

Headhunterzy pomagają firmom/klientom w ocenie i rozwoju talentów. Robią to, ponieważ potrafią zidentyfikować obszary, w których pracownicy mogą potrzebować dodatkowego szkolenia lub kroku naprzód.

Wykorzystując swoje know how, wiedzę rynkową, dobre praktyki oraz umiejętności analizy kompetencji, mogą zaproponować najlepsze kierunki doskonalenia dla danego pracownika. I to bez uciekania się do poszukiwania nowych kompetencji na rynku, czyli rekrutacji.

Negocjacje i mediacje

Headhunterzy często pełnią rolę mediatorów pomiędzy pracodawcą a kandydatem, pomagając w negocjacjach warunków zatrudnienia.

Tutaj jednak warto wziąć pod uwagę względy wizerunkowe i psychologiczne, które jasno wskazują, że ofertę pracy powinien składać pracodawca. Mimo to headhunter może wejść w rolę pośrednika w tych sprawach – ale dopiero na etapie dalszych rozmów i negocjacji.

Podsumowanie

Jak widać, pytanie o to, kim jest headhunter, odsłania złożoność jego roli. W tym artykule skupiłem się na zadaniach „łowcy głów” podczas rekrutacji, z większym naciskiem na jego rolę dla organizacji. W kolejnym opowiem więcej o jego roli pod kątem budowania zaufania, kiedy jest się kandydatem.

W artykule przeczytasz