Skip to content
Cter.pl>Executive Search>Błędy rekrutacyjne – 4 rzeczy, o których najczęściej zapominasz podczas rekrutacji menedżerskiej

Błędy rekrutacyjne – 4 rzeczy, o których najczęściej zapominasz podczas rekrutacji menedżerskiej

Share on linkedin
Udostępnij
BŁĘDY REKRUTACYJNE

Podobno: „Mądrzy ludzie uczą się na własnych błędach, ale ci naprawdę bystrzy uczą się na cudzych”. Omówimy więc 4 najczęstsze błędy rekrutacyjne, z którymi spotkaliśmy się w ciągu kilkunastu lat naszej działalności. Podpowiemy Ci, na co uważać i przyjrzymy się 4 elementom, o których często zapomina się podczas rekrutacji menedżerskiej.

Lata naszych doświadczeń rekrutacyjnych trudno określić niekończącym się pasmem sukcesów. Wręcz przeciwnie – składały się na nie przede wszystkim ciężka praca połączona z koniecznością przezwyciężania różnych problemów i trudności. Patrząc z perspektywy czasu widzimy, że wielu z nich można było uniknąć. Wiemy jednak, że błędy rekrutacyjne dają okazję do rozwoju i wyciągnięcia wniosków na przyszłość. A ponieważ lubimy pomagać innym, w kolejnych punktach omówimy te najczęstsze i podpowiemy, na co zwrócić uwagę, żeby zwiększyć szansę na sukces rekrutacji.

Błędy rekrutacyjne – niedokładny brief

Najważniejszym elementem dobrej rekrutacji jest wyczerpujący brief. Ten czasami niedoceniany etap pozwala firmie rekrutacyjnej dobrze poznać Twoje potrzeby, a tym samym przeprowadzić skuteczne poszukiwania kandydata, który najlepiej na nie odpowiada. Jest to jeden z kluczowych elementów, który pozwala wykluczyć podstawowe błędy rekrutacyjne. 

Elementy dobrego briefu, o których często się zapomina:  

  • Jasny opis roli, cech osobowych, zakresu odpowiedzialności i wyzwań, przed którymi stanie kandydat. Im więcej detali o stanowisku i kulturze organizacyjnej podasz, tym skuteczniejszy będzie konsultant Executive Search w kontakcie z potencjalnymi kandydatami. Bez nich trudno rzeczowo odpowiadać na pytania kandydatów. Trudno również wskazać selling pointy oferty oraz upewnić się, że każda osoba, z którą rozmawiamy, otrzymuje rzetelny opis projektu. Dobra rekrutacja menedżerska to taka, w której wszystkie strony mają komplet potrzebnych do działania informacji.
  • Precyzyjnie zdefiniowana forma zatrudnienia, wynagrodzenie i pakiet benefitów. Zanim uruchomisz rekrutację, koniecznie określ budżet na wynagrodzenie oraz dodatkowe świadczenia, którymi firma może przyciągnąć do siebie kandydatów. Jeśli oferujesz pakiet benefitów, pamiętaj o doprecyzowaniu, co się na niego składa. W przypadku samochodu służbowego – podaj jego rodzaj i klasę. Jeśli oferujesz pakiet medyczny – próg i zakres świadczeń. Być może w skład oferowanych benefitów wchodzi również LTI (Long Term Incentives). Jeśli tak, pamiętaj, aby podać ich rodzaje. W przypadku rekrutacji menedżerskich detale tego typu mają naprawdę ogromne znaczenie.
  • Dobrze sprecyzowany plan B. Zdarza się, że lista wymagań na konkretne stanowisko jest nie tylko długa, ale też specyficzna. Powoduje to ryzyko braku dostępności kandydata, który w pełni sprosta wszystkim kryteriom i będzie zainteresowany ofertą. W takiej sytuacji przydaje się jasno sprecyzowany plan B. Może jesteś w stanie spotkać się z kandydatami, którzy nie spełniają wszystkich wymagań, tylko ich część? Ważne jest także to, by w briefie wyraźnie zaznaczyć, które kryteria są absolutnie konieczne, a które są nice to have. To zdecydowanie ułatwi i przyśpieszy pracę konsultanta – również wtedy, gdy trzeba będzie wcielić w życie plan B!
  • Wyraźna informacja o wcześniejszych próbach rekrutacji i już poznanych kandydatach. Jeśli nie zawrzesz tych informacji w briefie, konsultant może ponownie skontaktować się z osobami, które nie są zainteresowane Twoją ofertą. To nie tylko strata czasu, ale też spore ryzyko pogorszenia Twojego obrazu jako pracodawcy w oczach kandydata.
Chcesz poznać szczegóły naszej oferty?

Błędy rekrutacyjne – brak planu na ocenę zarekomendowanych kandydatów

Drugi, bardzo ważny element rekrutacji, to proces oceny zarekomendowanych kandydatów. Wiele firm zapomina, że samo zlecenie rekrutacji nie wystarczy, by zatrudnić odpowiednich menedżerów. Na dynamicznym, rozgrzanym rynku pracy, większość gotowych na zmianę kandydatów uczestniczy jednocześnie w kilku rekrutacjach. Jeśli nie zaplanujesz efektywnie procesu oceny, możesz stracić tych najbardziej atrakcyjnych. Przyjmą oni bowiem oferty bardziej zdecydowanych pracodawców. Nie pozwól sobie na ten błąd – od razu ustal z konsultantem, kiedy przedstawi Ci kandydatury i zaplanuj w kalendarzu czas potrzebny na analizę zgłoszeń.

Błędy rekrutacyjne – brak dobrej komunikacji

Kolejnym fundamentem, o którym często zapomina się w rekrutacji menedżerskiej, jest dobra komunikacja. Tak naprawdę to podstawa każdej współpracy. Warto zwrócić na nią uwagę już na samym początku, bo jej brak to jeden z błędów rekrutacyjnych, który potrafi storpedować właściwie wszystko. Rekrutację również. Pamiętaj, że Twój partner Executive Search będzie wracał do Ciebie z pytaniami i wątpliwościami pochodzącymi prosto z rynku. Nie zwlekaj więc z odpowiedzią i decyzjami – w przeciwnym razie utrudnisz realizację projektu i zmniejszysz szanse jego sukcesu.

Nie zapomnij także o solidnym feedbacku – dotyczy on dwóch aspektów:

  • Kandydatów – szczególnie w przypadku tych, którzy zostali przez Ciebie odrzuceni. Sprawna i wyczerpująca informacja zwrotna dla osób, które brały udział w Twojej rekrutacji, cechuje dobrych pracodawców. Dzięki takim działaniom pozostawisz pozytywne wrażenie na rynku pracy.
  • Konsultanta Executive Search – informacja zwrotna jest potrzebna w każdej sytuacji, w której czujesz, że coś nie spełnia Twoich oczekiwań. Gdy jej udzielisz, konsultant będzie mógł dostosować sposób działania do Twoich potrzeb, a Ty zyskasz poczucie zadowolenia z przebiegu usługi. Więcej o tym jak wspołpracować z konsultantem Executive Search przeczytasz tutaj: „Współpraca z partnerem Executive Search – 9 wskazówek, jak ją dobrze przeprowadzić”.

Pamiętaj, że to właśnie sprawna komunikacja wyróżnia profesjonalistów i sprawia, że chce się z nimi pracować.

Błędy rekrutacyjne – brak podsumowania i wniosków z projektu

Ostatni element, który podczas rekrutacji menedżerskiej jest często pomijany i jest jednym z najczęściej spotykanych błędów rekrutacyjnych, dotyczy etapu podsumowania i wniosków. Szczególnie gdy rekrutacja zakończy się powodzeniem, zlecający chce od razu przejść do kolejnego etapu – onboardingu i wdrażania pracownika w nowe obowiązki. Tymczasem podsumowanie jest świetną okazją do dwóch rzeczy. Po pierwsze, dzięki niemu można pozyskać ważne i przydatne informacje z rynku. Po drugie, można wyciągnąć wnioski na temat tego, co w przyszłości warto zrobić lepiej lub inaczej. To fantastyczna możliwość do zwiększenia efektywności w przyszłych działaniach rekrutacyjnych!

Po latach doświadczeń wiemy, że opisane przez nas błędy rekrutacyjne naprawdę da się ominąć. Wystarczy pamiętać, że każda dobra rekrutacja menedżerska składa się z 3 elementów. Pierwszym z nich jest odpowiednie przygotowanie (etap briefu i oceny kandydatów), drugim – świetna komunikacja, a trzecim – wyczerpujące podsumowanie. Gdy zadbasz o każdy z nich, znacząco zwiększysz swoje szanse na sukces!

Możemy pomóc?

Jeśli szukasz wsparcia w rekrutacji menadżerskiej lub poszukujesz Interim Menadżera

CTER

CTER zajmuje się rekrutacją menadżerską. 

Nasz zespół składa się z 6 konsultantów o średnim doświadczeniu w rekrutacji przekraczającym 15 lat.

Najnowsze wpisy

Kategorie wpisów

Zobacz też inne artykuły:

Potrzebujesz wsparcia w procesie rekrutacji?