Czy praca headhuntera wymaga bycia ekspertem w branży, dla której się rekrutuje?

 
Po co headhunterowi znajomość branży, w której prowadzi poszukiwania kandydatów? Czy naprawdę jest konieczna? Może praca headhuntera wymaga od niego czegoś zupełnie innego niż branżowa eksperckość? A jeśli tak, to… czego dokładnie?

Odpowiem od razu. Praca headhuntera nie wymaga od niego, by był ekspertem w branży, dla której rekrutuje. Ba! Może jej nawet nie znać! Musi jednak umieć zrozumieć jej specyfikępotrzebę klienta. Od tego zależy sukces rekrutacji.

Praca headhuntera – gdzie szuka się kandydatów?

Dlaczego jeszcze zrozumienie tego jest istotne? Bo gdy headhunter prowadzi poszukiwania do określonej branży, nie oznacza to, że szuka kandydatów wyłącznie w jej obrębie. Może ich szukać w innych branżach – takich, które zatrudniają kandydatów o podobnych kwalifikacjach. Ma to znaczenie zwłaszcza w sytuacji, gdy klient headhuntera planuje wejście na zupełnie nowy rynek. Lub/i gdy wie, że wybrana przez niego branża nie oferuje właściwych kandydatów.

Załóżmy, że headhuntera poszukuje firma handlująca sprzętem rolniczym. Z którym konsultantem będzie jej najlepiej pracować? Z takim, który:

  • Zna rynek rolniczy?
  • Zna rynek maszyn specjalistycznych/budowlanych?
  • Zna rynek maszyn sprzedawanych w modelu sieci dealerskiej?

Prawda jest taka, że headhunter z doświadczeniem w jednym z tych obszarów może dostarczyć klientowi dobrych kandydatów. Po prostu nie w każdym z nich ma równorzędne doświadczenie. I wcale nie musi go mieć.

Co sprawia, że praca headhuntera ma realną wartość dla rekrutacji?

To dlatego, że w pracy headhuntera ogromnie liczy się znajomość rynku, na którym szuka się kandydatów. Istotne jest tutaj przede wszystkim zrozumienie, gdzie pracują osoby o poszukiwanych kompetencjach i umiejętnościach.

W szybkim dotarciu do takich osób pomagają z kolei relacje, jakie headhunter buduje na rynku. Tak, w CTER uważamy, że networking jest kluczem do sukcesu. I że kontakty, u których można zasięgnąć informacji, są na wagę złota.

Poza tym w prowadzonych przed headhuntera poszukiwaniach wiele zależy od zrozumienia roli, do której poszukiwani są kandydaci. Czasami to nie branża jest najważniejsza, a rodzaj działalności lub struktura właścicielska organizacji, z której wywodzi się kandydat.

Kontroler finansowy z firmy produkcyjnej ma przecież inne doświadczenie niż kontroler finansowy z firmy handlowej lub usługowej. Podobnie może być z różnymi doświadczeniami, gdy poszukuje się dyrektora finansowego. Na co wtedy warto zwrócić uwagę? Przede wszystkim na to, czy kandydat współpracował z właścicielem, czy pracował w strukturach globalnych, gdzie linia raportowania przebiega matrycowo. Dobry headhunter zwróci uwagę na te kwestie i dostosuje swoje rekomendacje do realnej potrzeby klienta.

Bez jakich umiejętności praca headhuntera się nie powiedzie?

Nawet jeśli headhunter ma szeroką wiedzę o branży, do której rekrutuje, to i tak za każdym razem musi skupić się na konkretnym wycinku rynku. A wycinek ten zawsze zależy bezpośrednio od roli, dla której poszukuje kandydatów.

Rekrutując dyrektora sprzedaży dla branży e-commerce, poszukiwania może przecież prowadzić w różnych organizacjach. Wybór odpowiedniej zależy od tego, czy firma klienta sprzedaje usługi, czy handluje odzieżą i ma własną sieć sklepów.

Każdy projekt rekrutacyjny (nawet dla tego samego klienta!) sprawia, że jako headhunterzy zawsze zaczynamy od nowa. Właśnie dlatego tak ważne w naszej pracy są dwie umiejętności: nieustanne uczenie się i wyszukiwanie informacji.

Podsumowanie

Wybierając headhuntera, który ma prowadzić proces rekrutacyjny, warto postawić na takiego, który:

  • jest kreatywny,
  • ma zróżnicowaną sieć kontaktów,
  • ma długoletnie doświadczenie na rynku.

Dlaczego? Bo to właśnie takiemu headhunterowi będzie zdecydowanie łatwiej dotrzeć do nieoczywistych kandydatów.

W artykule przeczytasz