Po co headhunterowi znajomość branży, w której prowadzi poszukiwania kandydatów? Czy naprawdę jest konieczna? Może praca headhuntera wymaga od niego czegoś zupełnie innego niż branżowa eksperckość? A jeśli tak, to… czego dokładnie?
Odpowiem od razu. Praca headhuntera nie wymaga od niego, by był ekspertem w branży, dla której rekrutuje. Ba! Może jej nawet nie znać! Musi jednak umieć zrozumieć jej specyfikę i potrzebę klienta. Od tego zależy sukces rekrutacji.
Praca headhuntera – gdzie szuka się kandydatów?
Dlaczego jeszcze zrozumienie tego jest istotne? Bo gdy headhunter prowadzi poszukiwania do określonej branży, nie oznacza to, że szuka kandydatów wyłącznie w jej obrębie. Może ich szukać w innych branżach – takich, które zatrudniają kandydatów o podobnych kwalifikacjach. Ma to znaczenie zwłaszcza w sytuacji, gdy klient headhuntera planuje wejście na zupełnie nowy rynek. Lub/i gdy wie, że wybrana przez niego branża nie oferuje właściwych kandydatów.
Załóżmy, że headhuntera poszukuje firma handlująca sprzętem rolniczym. Z którym konsultantem będzie jej najlepiej pracować? Z takim, który:
- Zna rynek rolniczy?
- Zna rynek maszyn specjalistycznych/budowlanych?
- Zna rynek maszyn sprzedawanych w modelu sieci dealerskiej?
Prawda jest taka, że headhunter z doświadczeniem w jednym z tych obszarów może dostarczyć klientowi dobrych kandydatów. Po prostu nie w każdym z nich ma równorzędne doświadczenie. I wcale nie musi go mieć.
Co sprawia, że praca headhuntera ma realną wartość dla rekrutacji?
To dlatego, że w pracy headhuntera ogromnie liczy się znajomość rynku, na którym szuka się kandydatów. Istotne jest tutaj przede wszystkim zrozumienie, gdzie pracują osoby o poszukiwanych kompetencjach i umiejętnościach.
W szybkim dotarciu do takich osób pomagają z kolei relacje, jakie headhunter buduje na rynku. Tak, w CTER uważamy, że networking jest kluczem do sukcesu. I że kontakty, u których można zasięgnąć informacji, są na wagę złota.
Poza tym w prowadzonych przed headhuntera poszukiwaniach wiele zależy od zrozumienia roli, do której poszukiwani są kandydaci. Czasami to nie branża jest najważniejsza, a rodzaj działalności lub struktura właścicielska organizacji, z której wywodzi się kandydat.
Kontroler finansowy z firmy produkcyjnej ma przecież inne doświadczenie niż kontroler finansowy z firmy handlowej lub usługowej. Podobnie może być z różnymi doświadczeniami, gdy poszukuje się dyrektora finansowego. Na co wtedy warto zwrócić uwagę? Przede wszystkim na to, czy kandydat współpracował z właścicielem, czy pracował w strukturach globalnych, gdzie linia raportowania przebiega matrycowo. Dobry headhunter zwróci uwagę na te kwestie i dostosuje swoje rekomendacje do realnej potrzeby klienta.
Bez jakich umiejętności praca headhuntera się nie powiedzie?
Nawet jeśli headhunter ma szeroką wiedzę o branży, do której rekrutuje, to i tak za każdym razem musi skupić się na konkretnym wycinku rynku. A wycinek ten zawsze zależy bezpośrednio od roli, dla której poszukuje kandydatów.
Rekrutując dyrektora sprzedaży dla branży e-commerce, poszukiwania może przecież prowadzić w różnych organizacjach. Wybór odpowiedniej zależy od tego, czy firma klienta sprzedaje usługi, czy handluje odzieżą i ma własną sieć sklepów.
Każdy projekt rekrutacyjny (nawet dla tego samego klienta!) sprawia, że jako headhunterzy zawsze zaczynamy od nowa. Właśnie dlatego tak ważne w naszej pracy są dwie umiejętności: nieustanne uczenie się i wyszukiwanie informacji.
Podsumowanie
Wybierając headhuntera, który ma prowadzić proces rekrutacyjny, warto postawić na takiego, który:
- jest kreatywny,
- ma zróżnicowaną sieć kontaktów,
- ma długoletnie doświadczenie na rynku.
Dlaczego? Bo to właśnie takiemu headhunterowi będzie zdecydowanie łatwiej dotrzeć do nieoczywistych kandydatów.

kuba.obraniak@cter.pl
+48 605 322 282
Kuba Obraniak
Konsultant z prawie 20-letnim doświadczeniem w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi i rekrutacji Executive Search. Posiada doświadczenie w prowadzeniu procesów outplacementowych i szkoleniach z obszaru rozwijania kompetencji rekrutacyjnych. Jest ekspertem w zagadnieniach związanych ze zmianą kierunku rozwoju zawodowego oraz wsparcia w budowaniu kariery. Posiada szerokie doświadczenie we współpracy z klientami z obszaru sprzedaży, marketingu, produkcji i rynku IT.