Interim Manager a konsultant – czym różnią się te role?

interim-manager-czy-konsultant

Gdy w firmie brakuje kompetencji do prowadzenia projektów strategicznych, poszukuje się ich na zewnątrz. Do tej pory najczęstszym wyborem w takiej sytuacji było zatrudnienie konsultanta. Od kilku lat coraz więcej organizacji wspiera jednak Interim Manager. Dlaczego tak się dzieje i jakie korzyści może zapewnić Twojej firmie osoba na tym stanowisku?

Otoczenie biznesowe zmienia się tak szybko, że firmy potrzebują bardzo wysokiego stopnia elastyczności i zdolności adaptacyjnych, aby przetrwać na rynku. Świadomość, że właśnie te umiejętności w największym stopniu pomagają nadążać za nagłymi zmianami, to jednak nie wszystko. Wciąż bowiem wiele organizacji ma duże trudności ze zwinnym dostosowywaniem się do rzeczywistości. Z czego to wynika? Najczęściej z tego, że w ich zasobach nie ma odpowiednich kompetencji do prowadzenia strategicznych projektów. Mam tu na myśli takie projekty, jak restrukturyzacja organizacji, uruchomienie nowych projektów, przeniesienie fabryk czy zmiana dotychczasowego modelu biznesowego.

Konsultant czy Interim Manager – kogo wybrać?

Brak tych kompetencji wewnątrz sprawia, że firmy poszukują usług zewnętrznych. Takich, które oprócz zaoferowania eksperckiej wiedzy pomagają poradzić sobie z wyzwaniami wynikającymi z nagłych zmian. Do realizacji takiego zadania rozważa się zwykle współpracę z konsultantem lub Interim Managerem. Wybór pomiędzy nimi jest trudny, bo istnieje pozorne podobieństwo w korzyściach, jakie te dwie role wnoszą do organizacji. Kiedy przyjrzymy się tej kwestii głębiej, dostrzeżemy jednak wyraźne różnice.

Zatrudnienie konsultanta – jakie możliwości daje firmie?

Gdy organizacja zdecyduje się zatrudnić konsultanta, zyskuje przede wszystkim wiedzę ekspercką w zakresie danego sektora lub funkcji organizacyjnej. Do tego dochodzi jeszcze znajomość benchmarków rynkowych i umiejętność analizy sytuacji, które prowadzą do przygotowania koncepcji rozwiązania problemu.

W większości sytuacji praca konsultanta kończy się na zaprezentowaniu Klientowi konkretnej propozycji planu działania w celu osiągnięcia założonych efektów. Odpowiedzialność za jego wdrożenie spoczywa jednak na zasobach wewnętrznych – czasami w bliższej lub dalszej współpracy z konsultantem.

Interim Manager a konsultant – najważniejsze różnice

W tym miejscu dochodzimy do kluczowej różnicy pomiędzy konsultantem a Interim Managerem. Interim Manager bierze bowiem pełną odpowiedzialność za realizację zadania i zajmuje się również operacyjnym wdrożeniem przygotowanego planu w życie. Olbrzymie doświadczenie operacyjne wykorzystuje zresztą już w fazie koncepcyjnej, co przekłada się na późniejszą „wdrażalność” jego propozycji. Z kolei na etapie wdrożenia Interim Manager staje się Project Managerem, który przeprowadza firmę i ludzi przez zmianę.

Więcej o tym, kim jest Interim Manager i na czym polega jego rola w organizacji, przeczytasz w artykule 9 rzeczy, które musisz wiedzieć o Interim Management.

Z doświadczenia wiemy, że coraz więcej zarządów preferuje usługi Interim Management, a nie doradcze. Nie ma w tym nic dziwnego – ten wybór wynika z dostrzegania unikalnych korzyści, jakie Interim Manager wnosi do organizacji.

Interim Manager – kiedy warto go zatrudnić?

Ze wsparcia Interim Managera warto skorzystać wtedy, gdy jego doświadczenie i kompetencje mogą realnie wpłynąć na rozwój organizacji. Oto 7 sytuacji, w których jako partner rekrutacyjny doradzamy usługę Interim Management:

  • Gdy wewnątrz firmy nie ma zasobów do zarządzania zmianą.
  • Gdy poszukuje się sprawdzonych i praktycznych rozwiązań problemu.
  • Gdy ceni się pragmatyzm i działanie skupione na realnych celach.
  • Gdy firmie zależy na osiągnięciu konkretnych, mierzalnych efektów zmiany.
  • Gdy wierzy się w to, że równie ważna jak jakość koncepcji jest jakość jej wdrożenia.
  • Gdy chce się płynnie przeprowadzić zespół przez zmianę.
  • Gdy organizacji zależy na rozwiązaniu elastycznym kosztowo.

Chcesz skorzystać z naszego wsparcia w poszukiwaniu najlepszego Interim Managera do Twojej firmy? Sprawdź ofertę CTER na usługi Interim Management.

W artykule przeczytasz

Zapisz się na newsletter
"Executive Search bez tajemnic"

W mailu powitalnym wyślemy Ci wyczerpujący Przewodnik po Executive Search i PDF z praktycznym briefem do rekrutacji menedżerskiej.
Uwaga: musisz kliknąć przycisk w pierwszej wiadomości, by potwierdzić swój adres.

Zapisz się na newsletter
"Executive Search bez tajemnic"

W mailu powitalnym wyślemy Ci wyczerpujący Przewodnik po Executive Search i PDF z praktycznym briefem do rekrutacji menedżerskiej.
Uwaga: musisz kliknąć przycisk w pierwszej wiadomości, by potwierdzić swój adres.