Przed jakimi wyzwaniami najczęściej staje Interim Manager? Przed tymi, które wiążą się z restrukturyzacją, optymalizacją oraz rozwojem biznesu. Ale nie tylko takie zadania może zrealizować Interim Manager – case, który opisuję w tym artykule, jest na to świetnym przykładem.
Zdarza się, że potrzeba skorzystania z usług Interim Managera wiąże się z nagle dostępnym wakatem. Tak właśnie było w tym przypadku. Do tego kryteria sukcesu projektu Interim Management jasno wskazywały, że jego celem jest to, aby… NIC SIĘ NIE ZMIENIŁO!
Było to oczywiście związane z sytuacją klienta – globalnej firmy, która została sprzedana konkurencji. Zanim doszło do finalizacji transakcji, potrzebna była jeszcze zgoda Komisji Europejskiej.
Pracownicy naszego klienta dowiedzieli się, że ich firma zostanie wchłonięta przez konkurenta, co może spowodować utratę miejsc pracy. Sytuację utrudniał fakt, że General Manager, który od lat zarządzał firmą, zdecydował się odejść i dołączyć do bezpośredniej konkurencji.
Organizacja skonfrontowała się więc z ryzykiem utraty pracowników oraz klientów. Aby temu zaradzić, trzeba było działać – i to szybko!
Jakie zadania miał zrealizować Interim Manager – case z omówieniem
Informacje o firmie
- Przychód – 30 mln EUR
- Zatrudnienie – ok. 80 osób
- Branża – produkty techniczne dla firm produkcyjnych
- Struktura – polski oddział międzynarodowej firmy działającej na ok. 20 rynkach
Kontekst projektu
Firma będzie przejęta przez swojego konkurenta. Na wieść o tej zmianie dotychczasowy CEO polskiej spółki odszedł do konkurencji.
Interim Manager, który wszedł w rolę tymczasowego CEO, otrzymał zadanie polegające na utrzymaniu zatrudnienia wszystkich pracowników oraz dotychczasowego poziomu sprzedaży.
Cele projektu
- Utrzymanie ciągłości zarzadzania
- Utrzymanie pracowników w firmie
- Zarządzanie i motywowanie zespołu sprzedaży w celu uzyskania jak najlepszych wyników
- Kontrola wszystkich procesów w firmie
- Przygotowanie pracowników do zmiany właściciela firmy
Oś czasu trwania projektu
21 marca – zapytanie od klienta
24 marca – CTER składa 3 rekomendacje
27 marca – odbywają się spotkania kandydatów z klientem, zapada decyzja o zatrudnieniu
29 marca – rozpoczęcie pracy Interim Manager CEO
30 października – przekazanie roli nowemu CEO i 2-tygodniowy onboarding
Efekty projektu
Współpraca z Interim Managerem przyniosła rewelacyjne wyniki, na czele z osiągnięciem wszystkich głównych celów.
- Firma uniknęła odejść pracowników – w chwili rozpoczęcia projektu personel składał się z 83 osób, z zakończono go z liczbą 83 pracowników (w tym czasie 2 osoby zrezygnowały z pracy z powodów osobistych, a dwie nowe zostały zrekrutowane).
- Mimo trudnej sytuacji na rynku firma utrzymała klientów i poziom sprzedaży.
W firmie zaszły również dodatkowe zmiany, które wprowadził Interim Manager CEO. Objęły one:
- wprowadzenie elektronicznego systemu rejestracji czasu pracy,
- wprowadzenie nowego schematu organizacyjnego z silnymi liderami działów,
- zrekrutowanie nowych pracowników na miejsce tych, które odeszły.
Zakończenie projektu
Spółka została przekazana nowemu właścicielowi w bardzo dobrej kondycji organizacyjnej i finansowej. Wszystkie cele, a nawet więcej, Interim Manager CEO zrealizował w 7 miesięcy.
Podsumowanie
Jak widać, istnieje naprawdę szeroki zakres zadań, który może zrealizować Interim Manager – case, który opisałem, to potwierdza. Potwierdza on również, że formuła Interim Management może być rozwiązaniem nie tylko na czas zmian. Sprawdzi się również wtedy, gdy wyzwaniem dla organizacji jest utrzymanie status quo.

piotr.golinski@cter.pl
+48 605 651 621
Piotr Goliński
Pracuje z największymi grupami kapitałowymi w Europie Środkowej, firmami właścicielskimi, funduszami inwestycyjnymi i start-upami. Realizuje projekty na stanowiska w obszarze general management, sprzedaży, operacji, techniki, IT i finansów. Ekspert w zakresie telekomunikacji, IT, e-commerce, energetyki i branż infrastrukturalnych. Pracuje w j. polskim, angielskim i rosyjski.