Czy wybór Interim Managera może przebiegać szybko i sprawnie? Nasze doświadczenie pokazuje, że tak. Aby pomóc Ci zaplanować i poprowadzić proces selekcji, przygotowałem krótki poradnik. Dowiesz się z niego, jak działać, by wybrać managera, którego potrzebujesz.
Najczęściej z usług Interim Managera korzystają firmy, które chcą przeprowadzić ważne zmiany w organizacji. Przykładem takich zmian może być restrukturyzacja lub przekształcenie dotychczasowego modelu operacyjnego. Aby te zmiany wdrożyć, potrzebne są odpowiednie kompetencje. Gdy nie ma ich wewnątrz organizacji, trzeba je znaleźć na zewnątrz.
Na wybór Interim Managera często pada także wtedy, gdy zachodzi potrzeba poprowadzenia projektów typu „gap management”. Mamy z nimi do czynienia, gdy z firmy nieoczekiwanie znika ważny menedżer. W takich sytuacjach niezbędne jest zastąpienie go do czasu pozyskania nowego menedżera na stałe.
Interim manager – kim jest i jak działa?
Interim Managerami są menedżerowie o bardzo wysokich kompetencjach menedżerskich i wieloletnim doświadczeniu rynkowym. Aby nimi zostać, zmieniają charakter swojej pracy – zamiast wiązać się z jedną organizacją, pracują projektowo dla różnych firm.
Najczęściej Interim Manager angażuje się w projekty, które trwają od 9 a 18 miesięcy. Po ich zakończeniu ma „chwilę przerwy” i rozpoczyna kolejny. A ponieważ kapitał Interim Managera budują zrealizowane zadania, jego dostępność jest mocno ograniczona w czasie. Tak naprawdę ma ona miejsce tylko w krótkim okienku czasowym – tuż po zakończeniu jednego projektu i przed podjęciem się nowego.
Chcesz dowiedzieć się więcej o pracy Interim Managera? Zapoznaj się z case studies publikowanymi przez Senior Management Worldwide.
Wybór Interim Managera – jak się przygotować?
Proces wyboru odpowiedniego Interim Managera można podzielić na 6 kroków. Każdy z nich jest tak samo istotny, dlatego żadnego nie należy pomijać. Równie ważna jest proponowana przez nas kolejność działania, bo to właśnie ona porządkuje wszystkie etapy realizacji.
Jak zatem poprowadzić selekcję Interim Managera?
- Precyzyjnie opisz szczegóły projektu
Pomocne będzie tutaj określenie następujących zmiennych:
- KONTEKST PROJEKTU – Twoja firma nie musi być wszystkim znana. Najlepiej więc będzie opisać jej profil, wielkość, zatrudnienie, klientów, produkty oraz rynek, na którym działa. Bardzo ważny jest także opis sytuacji i problemów, z jakimi się mierzy. Kluczowe pytanie tej zmiennej brzmi: jakie są powody rozpoczęcia projektu?
- CEL PROJEKTU – sprecyzuj cel zadania, które chcesz powierzyć Interim Managerowi. Jakie problemy ma adresować?
- KRYTERIA SUKCESU – zastanów się, po czym poznasz, że projekt został zakończony sukcesem. Jakie KPI chcesz osiągnąć? Jaki jest ich poziom wyjściowy?
- ZAKRES PROJEKTU – jakich części Twojej organizacji będzie dotyczył projekt? Jakie są główne działania, które ma przeprowadzić Interim Manager? Kim są kluczowi interesariusze tego projektu?
- CZAS TRWANIA – ile czasu Twoim zdaniem będzie trwać projekt?
- NARZĘDZIA – jakie narzędzia będzie miał do dyspozycji Interim Manager, aby osiągnąć zakładany cel? Gdzie w strukturze organizacji będzie umiejscowiona jego rola? Jakim budżetem i zespołem będzie zarządzać?
- RAPORTOWANIE – komu i w jakim cyklu mają być raportowane postępy projektu?
- WYNAGRODZENIE – jaki jest budżet na wynagrodzenie Interim Managera? W jaki sposób chcesz go rozliczać i jaki rodzaj umowy z nim zawrzeć?
- POUFNOŚĆ – projekty typu Interim Management są zwykle poufne. Zastanów się, jak jest w Twojej sytuacji. Czy chcesz podpisać z kandydatami umowę typu NDA? Jeśli tak, to na którym etapie? Określ, jaki zakres informacji o projekcie możesz komunikować potencjalnym Interim Managerom. Ustal, na którym etapie procesu rekrutacji możesz go podać. Doprecyzuj również, co i na których etapach będzie informacją poufną.
- SPOSÓB POZYSKANIA – jak chcesz pozyskać Interim Managera? Planujesz opierać się na swoim networku branżowym czy będziesz współpracować z IM Service Providers?
- Zdefiniuj kluczowe kompetencje i doświadczenia managera, któremu chcesz powierzyć realizację zadania
Wypisz je i podziel na 2 grupy:
- Kluczowe – czyli „must have”. Najczęściej są to kryteria twarde, związane z doświadczeniem w danej roli lub branży, prowadzeniem podobnych projektów czy znajomością danego języka itp.
- Mile widziane („nice to have”) – czyli takie, które wprawdzie nie są najważniejsze, ale zwiększają szanse na sukces.
- Określ dostępność decydentów
Zaplanuj harmonogram procesu pozyskiwania menedżerów. Upewnij się przy tym, że kluczowi decydenci, od których zależy wybór Interim Managera, będą dostępni podczas rozmów.
- Przygotuj kryteria oceny Interim Managerów
Sporządź listę pytań, jakie chcesz zadać potencjalnym menedżerom. Zadbaj, by pytania pomogły Ci się dowiedzieć, jak ich doświadczenie oraz sposób pracy odpowiada zdefiniowanym przez Ciebie kryteriom oceny.
- Zadbaj o komunikację z Interim Managerami
Precyzyjnie opisz projekt i swoje wymagania. Określ, do kiedy zapadnie ostateczna decyzja o zatrudnieniu. Gdy tylko ją podejmiesz, poinformuj o niej wszystkich managerów zaangażowanych w rozmowy.
- Działaj szybko i szybko podejmuj decyzje
Pamiętaj, że długi proces decyzyjny niesie ze sobą pewne ryzyko. W czasie, gdy zwlekasz z podjęciem decyzji, menedżerowie, z którymi prowadzisz rozmowy, mogą rozpocząć inny projekt. Taki, do którego zostali zaangażowani… szybciej.
Interim management – chcesz wiedzieć więcej?
Mam nadzieję, że ten krótki poradnik pomoże Ci w samodzielnych poszukiwaniach i wyborze odpowiedniego Interim Managera. Jeśli jednak uznasz, że przyda Ci się pomoc, skontaktuj się z nami.
piotr.golinski@cter.pl
+48 605 651 621
Piotr Goliński
Pracuje z największymi grupami kapitałowymi w Europie Środkowej, firmami właścicielskimi, funduszami inwestycyjnymi i start-upami. Realizuje projekty na stanowiska w obszarze general management, sprzedaży, operacji, techniki, IT i finansów. Ekspert w zakresie telekomunikacji, IT, e-commerce, energetyki i branż infrastrukturalnych. Pracuje w j. polskim, angielskim i rosyjski.