5 podpowiedzi, jak dać się znaleźć headhunterowi

Jak szuka headhunter

Chyba Cię nie zaskoczę, kiedy napiszę, że jedno z najczęstszych pytań, jakie dostajemy, brzmi: „Jak dać się znaleźć headhunterowi?”. Otóż bycie znalezionym przez headhuntera wydaje się proste, ale… jest tutaj pewien haczyk. Jaki?

Ten haczyk to… inni ludzie, którzy też chcą, aby headhunter ich znalazł. Jeśli wielu z tych ludzi aktywnie działa na rzecz „zostania znalezionym”, to sprawa się komplikuje.

Na szczęście na te komplikacje też są sposoby. A dokładnie 5 sposobów.

Oto one.

1. Buduj network, aby dać się znaleźć headhunterowi

Przede wszystkim postaw na szeroką sieć relacji i kontaktów rynkowych. Do jej zbudowania „wykorzystaj” wcześniejsze i obecne relacje zawodowe. Zadbaj o to, aby Twoi znajomi wiedzieli, czym się zajmujesz. Sprawdź, gdzie kto pracuje i z kim – dzięki temu będziesz na bieżąco z rynkiem pracy.

Do budowania networku najlepiej sprawdza się LinkiedIn – w obszarze budowania sieci profesjonalnych kontaktów jest to miejsce bezkonkurencyjne. Daje ono szeroki wgląd w relacje zawodowe, pozwala utrzymywać kontakt, dyskutować na merytoryczne tematy oraz możliwość pokazania swojego dorobku zawodowego.

Jak wykorzystać LinkedIn, by dać się znaleźć headhunterowi?

Zacznij od kilku podstawowych działań:

  • Połącz swoją skrzynkę kontaktową z LinkedIn i sprawdź, kto z Twoich kontaktów jest już w sieci.
  • Zaproś do kontaktów swoich byłych szefów, współpracowników, podwładnych i kolegów/koleżanki z poprzednich miejsc pracy.
  • Nawiąż kontakt ze swoimi partnerami biznesowymi.
  • Znajdź head hunterów i połącz się z nimi.

Jak obecność na LinkedIn może Ci się przydać w dotarciu do headhunterów? To proste. Im więcej ludzi Cię obserwuje, tym większa szansa, że w gronie ich obserwatorów znajdziesz „łowców głów”. A z im większą liczbą ludzi wchodzisz w interakcję, tym większa szansa, że headhunterzy Cię zauważą. Tak, Twoja aktywność na LinkedIn naprawdę może przyciągnąć do Ciebie ich zainteresowanie!

2. Spotykaj się

Buduj swój wizerunek – niech ludzie wiedzą o Tobie to, co powinni wiedzieć. Zacznij od spotkań biznesowych z najbliższymi znajomymi, z którymi łączy Cię wspólna historia zawodowa lub branża. Porozmawiaj z nimi o rynku, wspólnych pracodawcach oraz o szansach na rozwój w podobnych obszarach. Wykorzystaj sposobność, aby przekazać o sobie jak najwięcej. Możesz też przypomnieć lub poinformować, co was łączy i co potrafisz oprócz tego, co wyobraża sobie Twój znajomy. Możesz również zadawać pytania o postrzeganie „takiego profilu jak twój”, a także zapytać znajomego o doświadczenia związane z poszukiwaniem pracy.

3. Daj się zauważyć i znaleźć

Przygotuj klarowny profil zawodowy na LinkedIn. Zacznij aktywnie udostępniać treści i brać udział w dyskusjach. Sieć portalu jest najprostszym narzędziem do publikowania i daje największe szanse na dotarcie do grupy docelowej. Naprawdę dużo łatwiej zwiększyć swoją widzialność na LinkedIn, niż pojawić się w artykułach i treściach z dobrym pozycjonowaniem w Google.

Nie zapominaj jednak o analogowych działaniach – docieraj do headhunterów bezpośrednio i zachęcaj znajomych, by rekomendowali Cię znajomym headhunterom.  

4. Zapraszaj head hunterów do swoich kontaktów

Czy można ot tak, po prostu, przedstawić się headhunterowi? Oczywiście! Jesteśmy przyzwyczajeni, że kilka razy w tygodniu dostajemy informację o czyimś CV i że ktoś może się do nas odezwać. Sęk w tym, aby takie informacje przekazać z głową i w interesujący sposób.

Największy błąd, jaki można popełnić, to odezwać się do headhuntera z wiadomością: „Szukam pracy”.

Po pierwsze, headhuntera nie interesuje to, czy szukasz pracy, czy nie. Interesują go Twoje kompetencje i zakres doświadczeń. Z prostej przyczyny – chce wiedzieć, czy Twój profil będzie przydatny w nadchodzących lub potencjalnych projektach rekrutacyjnych.

5. Kontaktuj się, zanim zaczniesz szukać pracy

Aby nie musieć szukać „ratunku” u headhunterów czy w sieci kontaktów, warto tę sieć budować, mając „ciepłą posadę”.

Jak? Po prostu rozmawiaj ze znajomymi i partnerami biznesowymi o rynku i zmianach personalnych. Przedyskutuj swoje opcje zawodowe i plany, dowiedz się, jak jest postrzegana Twoja ścieżka zawodowa. Poza tym odpowiadaj na zaczepki headhunterów i podpowiadaj im rekomendacje dobrych kandydatów.

Podsumowanie

Zastosowanie tych 5 kroków, w których opowiadam, jak dać się znaleźć headhunterowi, nie daje – niestety – gwarancji sukcesu. Co zatem daje? Przede wszystkim kontakty i rozeznanie rynkowe. Jako headhunter zachęcam, aby wprowadzić je w życie, bo dzięki temu na rynku pracy może Ci być dużo łatwiej.

W artykule przeczytasz