Rozmowa rekrutacyjna to kluczowy, a wręcz krytyczny element całego procesu rekrutacji. To w trakcie tego etapu wszystkie strony mają okazję się poznać i ocenić możliwość współpracy. Jak się do niej przygotować, by każda osoba biorąca w niej udział, dostała wszystkie potrzebne informacje?
Zacznijmy od tego, że rozmowę rekrutacyjną najczęściej opisuje się z punktu widzenia kandydata. W sieci znajdziemy mnóstwo porad, jak się do niej przygotować, co mówić, jak się zachowywać i jak reagować. Spojrzenie z tej perspektywy jest słuszne, ale tylko pod jednym warunkiem. Jest nim przyjęcie założenia, że jedyna osobą, której zależy na objęciu danej roli, jest kandydat. W takiej sytuacji rola pracodawcy ogranicza się do oceny kompetencji i wyboru najlepiej pasującej osoby.
„Problem” polega na tym, że obecny rynek pracy już nie pozwala na to, by to wyłącznie kandydat był oceniany. Sytuacja się odwróciła i kandydaci coraz częściej oczekują, że to pracodawca powinien „dobrze się sprzedać podczas rozmowy rekrutacyjnej”.
Właśnie dlatego zdecydowałem, że opiszę, jak wygląda podejście do rozmowy rekrutacyjnej jednej i drugiej strony.
Zacznę od tego, że z zasady silniejszą stroną w procesie rekrutacji jest PRACODAWCA.
Dlaczego? Bo:
- ma doświadczenie,
- ma zasoby,
- ma wiedzę,
- ma kompetencje,
- ma wsparcie prawników, którzy pracują na sukces rekrutacyjny.
Druga strona, czyli KANDYDAT, uczestniczy w procesach rekrutacyjnych rzadko i nieregularnie. W wielu przypadkach robi to wręcz sporadycznie w trakcie całej swojej kariery zawodowej.
Poza tym nie ma wsparcia instytucjonalnego ani organizacyjnego. Najczęściej opiera się na własnym doświadczeniu i wiedzy zdobytej w Internecie (rzadziej podczas kursów). Nawet będąc w procesie prowadzonym przez agencję rekrutacyjną, nie może liczyć na poważne wsparcie ze strony head huntera.
Rozmowa rekrutacyjna a kompetencje hiring managera, HR managera i head huntera
Wiem, że pracodawcy, mimo całego zaplecza, nie zawsze „umieją w interview”. Skąd to wiem? Ze współpracy z klientami. Z własnych doświadczeń, kiedy pracowałem w działach HR. I od kandydatów, którzy zgłaszają się do mnie po wsparcie w obszarze rekrutacji.
W procesie rekrutacyjnym pracodawcę reprezentuje biznes i HR. Czasami do tego duetu dochodzi jeszcze head hunter. Czego możemy się po nich spodziewać? Czym w ogóle różnią się role head huntera, decydenta i rekrutera z działu HR?
W skrócie kompetencje tych osób można podzielić następująco:
- Biznes / hiring manager – wie, czego potrzebuje, chociaż nie zawsze wie, czego szuka; często nie wie, jak się dowiedzieć i o co spytać
- Rekruter / HR – wie, jak pytać, żeby się dowiedzieć, często wie, czego szuka, ale niekoniecznie wie, czego potrzebuje hiring manager
- Head hunter – wie, jak pytać i gdzie szukać, ale wiedzę o kontekście musi czerpać od klienta (żeby dostarczyć właściwego kandydata)
Z tego prostego podziału kompetencji wynika, że każda ze stron powinna przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej w inny sposób. Każda z nich musi też wykonać swoją część pracy, aby rozmowa rekrutacyjna była zarówno efektywna, jak i profesjonalna.
Rozmowa rekrutacyjna – jak powinien się do niej przygotować pracodawca?
Obszary, o które należy zadbać, przygotowując się do rozmowy, wyglądają następująco.
BIZNES (HIRING MANAGER)
- Dobre zdefiniowanie potrzeby
- Przygotowany opis zadań
- Opracowane KPI
Te trzy elementy są niezwykle istotne dla kandydatów, którzy oczekują, że dowiedzą się tego podczas spotkania.
REKRUTER (HR)
- Bogaty opis organizacji
- Opis kontekstu rekrutacji
- Zdefiniowanie oczekiwań wobec kandydatów
- Znajomość potrzeb biznesu i umieszczenie ich w kontekście całej organizacji
HEAD HUNTER
- Znajomość potrzeb biznesu
- Opis zadań
- Zdefiniowane oczekiwania wobec kandydatów
- KPI
- Kontekst rekrutacji
- Odniesienie roli w konkretnej organizacji do rynku
- Znajomość rynku i oczekiwań kandydatów
Oczywiście poza kwestiami merytorycznymi należy pamiętać również o przygotowaniach do rozmowy rekrutacyjnej na innych poziomach.
- Organizacja i komunikacja – planowanie spotkań, zapraszanie kandydatów i objaśnienie kolejnych etapów procesu. Dokładne określenie oczekiwań wobec kandydatów – z czego powinni się przygotować i jak przedstawiać informacje.
- Przygotowanie materiałów na temat roli i firmy – często zapominany aspekt, który buduje zaangażowanie kandydatów i ułatwia komunikację.
- Savoir vivre spotkań – tutaj główną rolę powinien odgrywać dział HR i przygotować managerów do spotkań.
- Komfort – sala, woda lub inne napoje.
- Zapewnienie anonimowości – nie każdy chce się spotykać w głównym biurze organizacji.
- Zapewnienie narzędzi i standardów spotkań video (aby wszyscy uczestnicy mieli włączone kamery i na pewno pojawili się podczas spotkania, dzięki czemu uniknie się ponownego umawiania kandydata).
- Przygotowanie kandydata – to zadanie głównie dla head huntera (lub HR, gdy rekrutacja jest prowadzona siłami wewnętrznymi). Head hunter powinien zadbać o wyjaśnienie:
- kto będzie uczestnikiem,
- czego kandydat może się spodziewać,
- jakiego rodzaju pytania mogą paść podczas rozmowy.
Dzięki dobremu przygotowaniu do spotkań i zapewnieniu komfortu kandydatom można liczyć na szybsze zdobycie bardziej wiarygodnych informacji o samym kandydacie. Poza tym dobra atmosfera sprzyja szczerej rozmowie i zmniejszeniu odczuwania stresu.
Rozmowa rekrutacyjna – jak powinien się do niej przygotować kandydat?
Dla kandydatów najważniejsza w trakcie interview jest umiejętność przekazania kluczowych informacji, które mają wpływ na zrozumienie ich doświadczeń zawodowych. Chodzi o to, by wziąć pod uwagę wyłącznie takie, które przekonają drugą stronę, że mamy poszukiwane przez nią doświadczenia i kompetencje.
Należy również pamiętać, że jako kandydat podczas spotkania z potencjalnym pracodawcą też jest się stroną oceniającą. Warto więc obserwować i oceniać, na ile atrakcyjna jest dla nas firma zatrudniająca. I czy faktycznie jest tą, w której (i dla której!) chcemy pracować.
W jaki sposób merytorycznie przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej?
- Zbierz jak najwięcej informacji o organizacji – ze strony www, z sieci kontaktów, możesz też zapytać o to head huntera.
- Zbierz informacje na temat roli i zadań – przeczytaj opis stanowiska.
- Zastanów się. jakie przykłady ze swojego doświadczenia możesz wykorzystać jako argumenty potwierdzające, że jesteś poszukiwanym kandydatem.
Jak opowiadać o swoim doświadczeniu zawodowym podczas interview?
- Używaj przykładów.
- Mów przejrzyście.
- Nie zakładaj, że druga strona rozumie wszystko, o czym mówisz.
- Pamiętaj, że nic nie jest oczywiste i nic nie działa „jak to na tym stanowisku”.
- Opowiadaj o tym, co jest ważne w kontekście danej rekrutacji, a wątki poboczne pomijaj.
- Słuchaj, obserwuj i reaguj na bieżąco. Jeśli jakoś wątek szczególnie zaciekawi rozmówcę – podążaj za nim.
Czym różni się rozmowa rekrutacyjna z head hunterem od tej z hiring managerem lub HR?
- HR – wie, jak pytać, żeby się dowiedzieć, przy czym łatwiej bada obszary miękkie (kultura pracy, umiejętności menedżerskie, zarządzanie zmianą).
Może niepewnie poruszać się w słownictwie i narzędziach merytorycznych przypisanych do danego stanowiska.
- Hiring manager – wie, czego potrzebuje, ale nie zawsze potrafi o to zapytać. Czasami nie wie, jak wydobyć od kandydata informacje na temat konkretnych umiejętności.
- Head hunter – musi wiedzieć, czego potrzebuje hiring manager (i się tego dowiedzieć 😊). Często łączy rolę hiring managera i HR-owca. Docieka i wypytuje o obszar merytoryczny, a równocześnie bada obszary miękkie.
Czego podczas rozmowy rekrutacyjnej oczekują rekruterzy (HR), head hunterzy i hiring managerowie?
- Odpowiedzi na pytania i jasnych wypowiedzi.
- Argumentów za tym, że jesteś dobrym kandydatem – dlatego tak ważne jest przygotowanie przykładów potwierdzających, że pasujesz do danej roli.
- Weryfikacji twoich doświadczeń – używaj przykładów popartych faktami (liczby, szacunki, procenty).
- Zrozumieć, co robiłeś do tej pory i gdzie leży twoja ekspertyza – zdefiniuj i nazwij główne obszary, w których się specjalizujesz. Wesprzyj się przykładami.
- Nazywania i grupowania doświadczeń, przykładów i zadań.
A jeśli chodzi o wygląd i zachowanie, to:
- Obowiązują coraz mniej formalne stroje.
- Jeśli dobrze mówisz, to wygląd nie ma (aż) takiego znaczenia…
- … ale pamiętaj, by wyglądać dobrze, a nawet lepiej.
Podsumowanie
Każda rozmowa rekrutacyjna jest inna, ale za każdym razem najważniejsze podczas niej jest to, by wiedzieć, co się mówi. I to niezależnie od tego, czy reprezentujesz organizację i szukasz kandydata, czy jesteś kandydatem biorącym udział w danym procesie rekrutacyjnym.
kuba.obraniak@cter.pl
+48 605 322 282
Kuba Obraniak
Konsultant z prawie 20-letnim doświadczeniem w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi i rekrutacji Executive Search. Posiada doświadczenie w prowadzeniu procesów outplacementowych i szkoleniach z obszaru rozwijania kompetencji rekrutacyjnych. Jest ekspertem w zagadnieniach związanych ze zmianą kierunku rozwoju zawodowego oraz wsparcia w budowaniu kariery. Posiada szerokie doświadczenie we współpracy z klientami z obszaru sprzedaży, marketingu, produkcji i rynku IT.