6 rzeczy, które budują wiarygodność kandydata w oczach headhuntera

Czy wiesz, że podstawowe źródło informacji o kandydacie stanowi… sam kandydat? Właśnie z tego powodu wiarygodność kandydata to klucz do jego pozytywnej oceny w procesie rekrutacji. Co na nią wpływa i jak ją budować, by mieć większe szanse na rekomendację od headhuntera?

Proces rekrutacji to z punktu widzenia headhuntera duże wyzwanie. Zwłaszcza jeśli chodzi o weryfikację kompetencji i doświadczenia kandydatów. W pierwszej kolejności zadaniem „łowcy głów” jest zdobycie istotnych informacji, niezbędnych dla danej rekrutacji. Po co? By ocenić, na ile dany kandydat wpisuje się w potrzebę klienta.

Wbrew pozorom nie jest to łatwe zadanie, bo z wielu informacji, które podaje kandydat, trzeba wyłuskać te najbardziej istotne. I oczywiście przydatne do pełnienia roli, na którą prowadzona jest rekrutacja.

Kolejnym krokiem headhuntera jest weryfikacja zebranych informacji.

  • Czy faktycznie kandydat jest dobry w tym, o czym opowiada?
  • Czy rzeczywiście samodzielnie wykonywał wskazane zadania?
  • Jaki był zakres wykonywanej pracy?
  • Jakie efekty przyniosły wspominane przez kandydata działania?

Część przekazywanych informacji można oczywiście zweryfikować pytaniami o efekty działań, konkretne liczby czy procenty. Pozostaje tu jednak kwestia ich wiarygodności oraz możliwych niedopowiedzeń podczas rozmowy.

Biorąc pod uwagę to, że podstawowym źródłem informacji o kandydacie jest sam kandydat, kluczowe w procesie rekrutacji jest zaufanie. Jeśli headhunter ma wątpliwości co do szczerości i wiarygodności kandydata, to zapewne oceni go negatywnie. Ewentualnie jego ocena będzie neutralna, co w konsekwencji i tak spowoduje, że headhunter nie zarekomenduje takiego kandydata klientowi.

Co wpływa na wiarygodność kandydata w oczach headhunterów?

Wiarygodność kandydata w oczach headhunteria buduje aż 6 rzeczy:

  • komunikacja,
  • autentyczność,
  • profesjonalizm,
  • posługiwanie się przykładami,
  • gotowość do rozmów,
  • znajomość rynku pracy.

Przyjrzyjmy się wszystkim po kolei, bo to właśnie dzięki nim kandydaci mają wpływ na zwiększenie zaufania headhuntera do swoich kandydatur.

Komunikacja i jej wpływ na wiarygodność kandydata

Umiejętność jasnej i zrozumiałej komunikacji jest kluczowa podczas rozmowy rekrutacyjnej. Dzięki niej można rozwiać wątpliwości drugiej strony, zanim w ogóle się pojawią. Można również uniknąć sytuacji, w której nasza wypowiedź mogłaby być błędnie zinterpretowana.   

Efektywna komunikacja to najważniejsza umiejętność, bo stanowi klucz do budowania zaufania. Jasne i precyzyjne komunikowanie swoich oczekiwań, umiejętności oraz doświadczeń jest więc na wagę złota.

Autentyczność i jej znaczenie w budowaniu wiarygodności kandydata

Wypowiedzi kandydata podczas rozmowy rekrutacyjnej powinny brzmieć szczerze i naturalnie. Oczywiście warto mieć scenariusz rozmowy i być do niej dobrze przygotowanym, jednak trzeba zwrócić uwagę na jedną ważną rzecz. „Klepanie formułek”, które dobrze brzmią, czy recytowanie przygotowanych wypowiedzi przyniesie skutek odwrotny do zamierzonego. Na pewno nie wzbudzi zaufania headhuntera. Jeśli cokolwiek zrobi, to obniży wiarygodność kandydata.

Taki sam efekt będzie mieć zbytnia chęć przypodobania się headhunterowi. Konsultanci są wyczulenie na sztuczność w rozmowie – gdy ją wyczują, od razu zapalą im się w głowach kontrolki ostrzegawcze.

Znaczenie profesjonalizmu w budowaniu zaufania u headhuntera

Profesjonalizm można budować zarówno poprzez sposób zachowania, jak i komunikaty werbalne.

W pierwszym przypadku istotne jest zaprezentowanie się jako osoba dobrze rozumiejąca i poruszająca się w standardach biznesowych. Mam tu na myśli punktualność, odpowiednie ubranie oraz zachowanie. Trudno w tym miejscu pominąć znaczenie efektu halo, który polega na ocenie kandydata przez pryzmat własnych wyobrażeń i stereotypów.

Jakie to mogą być stereotypy? Na przykład informatyk to nerd, marketingowiec to luzak, a finansowiec – sztywniak. Stworzenie wrażenia totalnego zaprzeczenia tym wyobrażeniom może wprowadzić konsultanta w konfuzję, a w konsekwencji – utrudnić przekonanie go do swojego profesjonalizmu.

W przypadku komunikacji werbalnej warto pamiętać o właściwym doborze słów i odpowiedniej formie systematyzowania wiedzy. Trzeba jednak pamiętać, aby jedno i drugie było adekwatne do roli (zbyt wylewny i opisowy w wypowiedzi analityk może być oceniony jako mało adekwatny).

Posługiwanie się przykładami

Wiarygodność kandydata i zaufanie headhuntera buduje się, dostarczając temu drugiemu dowodów na swoje umiejętności i doświadczenie. Podczas rozmowy z „łowcą głów” najlepiej używać przemyślanie skonstruowanych przykładów i operować liczbami oraz faktami.

Jak gotowość do rozmów buduje wiarygodność kandydata?

Kandydaci, którzy są otwarci na rozmowy o swojej karierze i wysłuchanie oferty headhuntera, mogą zyskać jego większe zaufanie. Uważnie słuchając, mogą bowiem sprawić wrażenie osoby poszukującej informacji na rynku i konfrontującej się ze światem zewnętrznym (spoza własnej organizacji). To istotne, bo łączy się z gotowością do nauki i rozwoju.

Zrozumienie rynku pracy

Rozmawiając z headhuntereami i biorąc udział w procesach rekrutacyjnych, kandydaci mogą lepiej zrozumieć rynek pracy. Dzięki temu dowiadują się, jakie są oczekiwania konkurencji (oraz mogą szacować jej przyszłe kierunki biznesowe). Tym samym, dzięki swojej otwartości i poszerzonej wiedzy, stają się bardziej wiarygodni w swoich decyzjach oraz wyborach dotyczących kariery.

Podsumowanie

W podsumowaniu podzielę się myślą, która wynika z treści tego artykułu. Otóż wiarygodność to nie jest coś, co mamy na stałe. Jest to coś, co stale się buduje – poprzez swoją postawę, zachowania, wybory, a nawet słowa, jakich używa się w rozmowie. Składają się na nią wszystkie rzeczy, o których napisałem. A w rekrutacji te rzeczy mają szczególne znaczenie. Gdy się o nie dba, mogą stać się przepustką do nowych dróg w karierze. Jeśli nie – zamykać przed nimi drzwi.

W artykule przeczytasz