Różne marki, oferty, rozdźwięk cenowy – to wszystko sprawia, że wybór firmy Executive Search jest trudny. Jak wybrać partnera rekrutacyjnego, który naprawdę rozumie potrzeby Twojej organizacji?
Większość HR menedżerów lub zarządzających przedsiębiorstwem w pewnym momencie decyduje się na współpracę z partnerem Executive Search. Jeśli mają dostęp do sprawdzonych dostawców, gotowych rozwiązań lub rynkową wiedzę, nie jest to duże wyzwanie. Jednak, podjęcie decyzji o rozpoczęciu współpracy staje się bardziej skomplikowane, gdy samemu trzeba znaleźć i wybrać konkretną firmę.
Czym kierować się przy wyborze firmy Executive Search?
Znaczna część firm Executive Search działa w oparciu o sprawdzoną i podobną metodykę – Direct Search. Jej celem jest dotarcie do kandydatów, którzy nie są aktywni na rynku. To właśnie dlatego do takiej rekrutacji należy się odpowiednio przygotować.
Jak do tego podejść? Przede wszystkim, przed pierwszym kontaktem z potencjalnym partnerem Executive Search należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
- Czy mam sprecyzowane oczekiwania co do profilu potencjalnego kandydata?
- Jakie są moje priorytety w zakresie tej rekrutacji?
- Czy znam aktualne stawki rynkowe na dane stanowisko?
- Czy chcę pozyskać kandydatów z konkurencyjnych firm?
- Czy potrafię określić jakie uniwersalne kompetencje, nieprzypisane do branży są potrzebne?
- Jaki jest mój budżet?
- Jak szybko mogę przeprowadzić rekrutację?
- Jakie są moje oczekiwania wobec firmy rekrutacyjnej?
Wybór firmy Executive Search będzie o wiele łatwiejszy, jeśli odpowiesz sobie na te pytania.
Jak znaleźć i wybrać odpowiedniego partnera Executive Search
Aby dokonać przemyślanego wyboru, warto zestawić ze sobą kilka konkurencyjnych ofert. Możesz je pozyskać od firm średniej wielkości, butikowych, czy też niezależnych konsultantów – freelancerów. Z prośbą o ofertę możesz zwrócić się także do dużych globalnych sieci, firm międzynarodowych lub lokalnych.
Im większa jest organizacja, tym większym zapleczem dysponuje. Mowa tutaj o zasobach, researcherach, konsultantach i ofercie usług doradczych. Tego typu firmy ponoszą większe koszty, dlatego proponowane przez nich stawki są wyższe. Podobnie jest w przypadku dużych, rozpoznawalnych marek – cena usług odzwierciedla ich charakter.
Mniejsze organizacje charakteryzują się większą elastycznością pod względem cenowym jak i warunków współpracy. Przed zawarciem umowy z mniejszą firmą warto jednak mieć na uwadze to, że słabiej rozbudowane struktury mogą być mniej efektywne.
Gdy sprecyzujesz podstawowe kryteria, jakimi będziesz się kierować, wybierając firmę Executive Search, przygotuj tzw. long listę potencjalnych partnerów:
- skontaktuj się ze znajomymi konsultantami z prośbą o ofertę,
- postaraj się o rekomendacje najlepszych firm lub niezależnych konsultantów,
- zapoznaj się ze szczegółami ofert konsultantów Executive Search,
- znajdź wiarygodne firmy w internecie.
Na co zwrócić uwagę podczas pierwszego kontaktu z firmą Executive Search?
Po tym jak przygotujesz listę dostawców, poproś ich o oferty. Czas podczas pierwszego kontaktu warto wykorzystać na lepsze poznanie tych osób. To właśnie z nimi będziesz współpracować i to oni będą odpowiedzialni za reprezentowanie Twojej firmy przed kandydatami. Dlatego bardzo istotne jest, abyście już na samym początku znaleźli nić porozumienia i wypracowali podobny lub chociażby zgodny styl współpracy.
Konsultant Executive Search pomaga budować wizerunek Twojej marki. Zwróć uwagę na to, jak bardzo zależy mu na zrozumieniu roli, jaką ma pełnić kandydat. Sprawdź też, jak wiele czasu potencjalny partner poświęca na to, aby lepiej poznać Twoją organizację. Podejście do obu kwestii i to w jaki sposób konsultant rozmawia z Twoim zespołem, pozwoli Ci lepiej poznać jego charakter.
Podczas pierwszego spotkania z firmą Executive Search warto:
- przyjrzeć się doświadczeniu poszczególnych konsultantów – upewnij się, czy konsultant, z którym prowadzisz rozmowy, jest odpowiedzialny tylko za sprzedaż, czy odpowiada za realizację całego projektu;
- poznać osobę, która będzie prowadziła rekrutację – dzięki temu będziesz mieć pewność, czy to odpowiedni partner i czy dobrze rozumie potrzeby Twojej organizacji;
- zweryfikować znajomość lub zrozumienie obszaru, którego dotyczy rekrutacja – w ten sposób dowiesz się, czy dany konsultant będzie w stanie wnieść wartość dodaną do procesu rekrutacji;
- dowiedzieć się w jaki sposób firma pozyskuje i ocenia kandydatów.
Rozważasz rekrutację? Zastanawiasz się, jaką metodą ją przeprowadzić?
Umów się na niezobowiązującą konsultację z naszym ekspertem!
Kliknij w link poniżej, wybierz datę i godzinę spotkania i gotowe!
Współpraca z firmą Executive Search, a twarde kryteria
Kolejnym ważnym krokiem jest weryfikacja twardych kryteriów. Warto zwrócić uwagę na:
- sposób płatności – zazwyczaj do wyboru są dwie opcje: stała stawka (fixed fee) lub rozliczenie na podstawie procentu rocznego uposażenia kandydata;
- Additional Placement – dowiedz się jaki jest koszt zatrudnienia dodatkowego kandydata z puli rekomendowanych;
- szczegóły wynagrodzenia – zapytaj przez jaki okres, od momentu polecenia kandydata, dostawcy należy się wynagrodzenie w przypadku zatrudnienia tego konkretnego kandydata;
- Cancellation fee – dowiedz się, jaki jest koszt zerwania umowy, gdy dojdzie do przerwania poszukiwań przed ukończeniem pracy przez dostawcę;
- okres gwarancji – sprecyzuj, jak szybko od chwili zatrudnienia partner Executive Search zaproponuje kolejnych kandydatów w przypadku, gdy firma zakończy współpracę z kandydatem;
- Klauzula Off-Limits – dopytaj z jakich firm, konsultant nie może rekrutować kandydatów, ze względu na wiążące go umowy;
- zakaz rekrutacji z Twojej organizacji – ustal przez jaki okres i w jakim zakresie Twoja firma będzie objęta klauzulą Off-Limits;
- elastyczność w ustalaniu formalnych kwestii – zwróć uwagę na to, jakie podejście ma potencjalny dostawca do zmian w umowie. Na tej podstawie możesz wywnioskować, czy w przyszłości będzie równie elastyczny co do sposobu działania i dostosowywaniu się do potrzeb Twojej organizacji.
EXCEL z dodatkowymi wskazówkami
Jak sobie ułatwić przeprowadzenie powyższej analizy? Znając proces decyzyjny naszych klientów przygotowaliśmy edytowalny plik, który posłuży Ci do racjonalnej oceny mocnych stron i słabości potencjalnych partnerów rekrutacyjnych. W formie EXCEL „Jak wybrać firmę Executive Search” udostępniamy go na Twój email i przy okazji zapraszamy do naszego newslettera „Executive Search bez tajemnic”:
GRATULACJE!
Już prawie możemy wysłać do Ciebie nasz excel, a później inne przydatne materiały.
Jeszcze tylko jeden krok – potwierdź swój adres, klikając czerwony przycisk w mailu aktywacyjnym, który właśnie do Ciebie wysłaliśmy.
Przed podjęciem ostatecznej decyzji o wyborze firmy Executive Search, warto sprawdzić jej referencje. W tym celu, wystarczy zwrócić się z prośbą do konsultanta o wskazanie paru klientów, którzy opowiedzą o dotychczasowej współpracy.
Przeczytaj też: Executive Search – ile trwa proces rekrutacji?
kuba.obraniak@cter.pl
+48 605 322 282
Kuba Obraniak
Konsultant z prawie 20-letnim doświadczeniem w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi i rekrutacji Executive Search. Posiada doświadczenie w prowadzeniu procesów outplacementowych i szkoleniach z obszaru rozwijania kompetencji rekrutacyjnych. Jest ekspertem w zagadnieniach związanych ze zmianą kierunku rozwoju zawodowego oraz wsparcia w budowaniu kariery. Posiada szerokie doświadczenie we współpracy z klientami z obszaru sprzedaży, marketingu, produkcji i rynku IT.