Skip to content
Cter.pl>Executive Search>Jak dobrze wybrać firmę Executive Search? 

Jak dobrze wybrać firmę Executive Search? 

Share on linkedin
Udostępnij
Executive Search jak wybrać

Executive Search jak wybrać wśród różnych marek i ofert? Jak można uporządkować ten proces, aby wybrać wiarygodnego partnera rekrutacyjnego, który naprawdę rozumie Twoje potrzeby?

Jeszcze zanim zaczniesz szukać odpowiedniej firmy jako wsparcia w rekrutacji, możesz jeszcze sprawdzić:

Kiedy warto skorzystać z usług firmy Executive Search?

Kiedy nie warto skorzystać z usług firmy Executive Search?

Każdy HR Manager lub menedżer zarządzający firmą staje w końcu przed koniecznością skorzystania z usługi firmy Executive Search. Jeśli ma sprawdzone rozwiązania, wiarygodnych dostawców albo wiedzę o rynku – problem jest niewielki. Gdy sytuacja wymaga znalezienia i wyboru odpowiedniej firmy, decyzja o rozpoczęciu współpracy jest znacznie trudniejsza. Niełatwo się bowiem zdecydować.

Executive Search jak wybrać firmę? Najpierw zadaj sobie kilka pytań

Większość firm Executive Search działa według podobnej i sprawdzonej metodyki Direct Search. Jej założeniem jest dotarcie do nieaktywnych kandydatów na rynku. 

I właśnie z tego powodu do planowanej rekrutacji trzeba się dobrze przygotować.  

Jak to zrobić? Najlepiej jeszcze przed pierwszym kontaktem z potencjalnym dostawcą usługi odpowiedzieć na następujące pytania:  

  1. Czy dobrze wiem, jakich kandydatów chcę znaleźć?  
  2. Czy zależy mi na kandydatach z konkurencyjnych organizacji?  
  3. Czy umiem określić, jakich uniwersalnych kompetencji poszukuję (nieprzypisanych do danej branży)?  
  4. Jakim budżetem rekrutacyjnym dysponuję?  
  5. Ile mam czasu na rekrutację?   
  6. Czego oczekuję od firmy rekrutacyjnej?  

Dopiero gdy na nie odpowiesz, możesz przystąpić do nawiązania kontaktu z konkretnymi firmami.  

Executive Search jak wybrać i skąd wziąć listę dostawców? 

Aby móc zdecydować, z kim chcesz pracować, musisz mieć wybór. Oznacza to, że najlepiej będzie, jeśli porównasz ze sobą kilka konkurencyjnych ofert. Możesz o nie poprosić firmy średniej wielkości, butikowe, a nawet pojedynczych konsultantów (tzw. wolnych strzelców). Możesz również pozyskać oferty od firm lokalnych (polskich), międzynarodowych lub dużych globalnych sieci.  

Im większa jest dana firma, tym większe ma zaplecze. Składają się na nie zasoby, researcherzy, konsultanci oraz oferta dodatkowych usług konsultingowych. Oczywiście takie firmy mają znaczne większe koszty, dlatego stawki, jakie proponują, są odpowiednio wyższe. Podobnie jest z dużymi, bardziej nobliwymi markami – cena usługi jest jedną z kwestii, która odzwierciedla ich charakter.   

Mniejsze firmy oferują większą elastyczność – zarówno cenową, jak i w formie współpracy. Przed podpisaniem umowy z mniejszą firmą warto jednak wziąć pod uwagę, że małe struktury mogą mieć mniejszą wydajność.    

Gdy określisz podstawowe kryteria, jakimi będziesz się kierować, wybierając partnera rekrutacyjnego, stwórz tzw. long listę potencjalnych dostawców:  

  1. odezwij się do znajomych konsultantów i poproś o ofertę,  
  2. zdobądź rekomendacje najlepszych konsultantów lub firm,  
  3. zapoznaj się z ofertami od konsultantów Executive Search,  
  4. poszukaj wiarygodnych firm w internecie

Pierwszy kontakt – co wziąć pod uwagę?

Po przygotowaniu listy dostawców poproś ich o przesłanie oferty. Pamiętaj, żeby czas pierwszego kontaktu wykorzystać na to, by poznać ludzi. To z nimi będziesz współpracować i to oni będą reprezentowali Twoją organizację na rynku. Właśnie dlatego niezwykle ważne jest, abyście potrafili się porozumieć od samego początku i mieli podobny lub zgodny sposób współpracy.    

Konsultant Executive Search ma ogromne znaczenie w budowaniu wizerunku Twojej organizacji. Zwróć więc uwagę, jak bardzo stara się zrozumieć rolę poszukiwanej przez Ciebie osoby. Przyjrzyj się także, jak wiele czasu poświęca na to, aby poznać Twoją firmę. Podejście do obu kwestii oraz sposób prowadzenia rozmów z Twoimi menedżerami pomoże Ci zrozumieć charakter konsultanta.   

Podczas pierwszego kontaktu z firmą Executive Search zbadaj następujące kwestie:  

  • Doświadczenie rynkowe konsultantów – dowiedz się, czy konsultant, z którym rozmawiasz, zajmuje się wyłącznie sprzedażą, czy odpowiada również za realizację projektu.   
  • Poznaj osobę, która będzie prowadziła proces rekrutacyjny – dzięki temu zorientujesz się, czy jest dla Ciebie partnerem i czy dobrze rozumie Twoje potrzeby.  
  • Zweryfikuj znajomość lub zrozumienie branży czy obszaru, w którym działa Twoja organizacja – na tej podstawie wywnioskujesz, czy dany konsultant wniesie wartość dodaną do procesu rekrutacji. Często nie trzeba znakomicie znać branży (firmy, ludzi). Wystarczy rozumieć jej specyfikę. 

Executive Search jak wybrać - twarde kryteria

Następnie przejdź do weryfikacji twardych kryteriów:  

  • Sposób płatności – możesz wybierać między stałą stawką (fixed fee) a rozliczeniem na podstawie procentu rocznego uposażenia kandydata.  
  • Additional Placement – poznaj koszt zatrudnienia dodatkowego kandydata z listy rekomendowanych. 
  • „Ważność kandydatów” – dopytaj o czas od rekomendacji kandydata, przez jaki dostawcy należy się wynagrodzenie w przypadku zatrudnienia tego kandydata. 
  • Cancellation fee – dowiedz się, ile wynosi kwota, jaką musisz zapłacić w przypadku przerwania poszukiwań kandydatów przed ukończeniem pracy dostawcy (zerwanie umowy).  
  • Okres gwarancji – zapytaj, w jakim czasie od momentu zatrudnienia firma podejmie się dostarczenia kolejnych kandydatów, gdy organizacja rozstanie się z zatrudnionym kandydatem. 
  • Off Limits – pozyskaj informacje, z jakich firm konsultant nie może rekrutować potencjalnych kandydatów, ponieważ ma z nimi podpisane umowy o współpracy. 
  • Zakaz rekrutacji z Twojej firmy – określ, przez jaki czas Twoja firma pozostaje Off Limits i w jakim zakresie. 
  • Elastyczność w ustalaniu kwestii formalnych – sprawdź, w jaki sposób dostawca podchodzi do zmian w kontrakcie. Jego podejście często determinuje późniejszą elastyczność w sposobie działania oraz dostosowywaniu się do Twoich potrzeb. 

Przed ostatecznym wyborem firmy do współpracy warto zweryfikować jej referencje. Aby to zrobić, wystarczy poprosić konsultanta o wskazanie kilku klientów, którzy mogą opowiedzieć o formie i jakości dotychczasowej współpracy. 

Przeczytaj też: Executive Search – ile trwa proces rekrutacji? 

Możemy pomóc?

Jeśli szukasz wsparcia w rekrutacji menadżerskiej lub poszukujesz Interim Menadżera

O CTER

CTER zajmuje się rekrutacją menadżerską. 

Nasz zespół składa się z 8 konsultantów o średnim doświadczeniu w rekrutacji przekraczającym 15 lat.

Najnowsze wpisy

Kategorie wpisów

Zobacz też inne artykuły:

Potrzebujesz wsparcia w procesie rekrutacji lub developmentu?

Play Video