Dotarcie do najlepszych kandydatów na rynku i przekonanie ich do Twojej oferty pracy to jedne z największych wartości procesu Executive Search. Tutaj więcej o tym, kiedy warto skorzystać z usług rekrutacji menedżerskiej.
Natomiast korzyści, jakie wynikają ze współpracy z partnerem rekrutacyjnym, to nie tylko możliwość zatrudnienia najlepszego kandydata. Jakie są korzyści dodatkowe, na które możesz liczyć?
Korzyści dodatkowe to inaczej wartości dodane, wykraczające poza standardowy zakres usługi Executive Search. Składają się na nie przede wszystkim informacje, których Klient nie jest w stanie pozyskać samodzielnie.
Sprawdź też porównanie: Executive search a rekrutacja wewnętrzna.
Oto 4 korzyści dodatkowe, które zyskasz, współpracując z wiarygodną firmą Executive Search.
Korzyść 1: Dowiesz się, jak jest postrzegana Twoja firma
Przygotowując się od pisania tego tekstu, spojrzałem na projekty, które ostatnio zrealizowaliśmy w CTER. Okazało się, że przeciętnie w ramach jednego projektu budujemy pulę około 150 kandydatów.
Z większością z nich nawiązujemy kontakt, aby przedstawić ofertę Klienta. W projektach, które nie są poufne, informacja o tym, kto jest naszym Klientem, pada czasem już podczas wywiadów telefonicznych. I wtedy nasi kandydaci, którzy są rynkowymi insiderami, mają zazwyczaj wiele do powiedzenia.
W trakcie rozmów dowiadujemy się nie tylko tego, jak postrzegają całą branżę, lecz także firmę Klienta. Opowiadając o tym, odwołują się zarówno do wydarzeń rynkowych, jak i do plotek branżowych. Pozyskane od kandydatów informacje przekazujemy Klientom zazwyczaj na koniec procesu rekrutacyjnego.
Korzyść 2: Zadbasz o employer branding
Wiele lat temu realizowaliśmy bardzo ciekawy projekt dla jednej z największych firm z sektora FMCG. Klient zidentyfikował ryzyko braku dostępności „gotowych” kandydatów na dwa szczeble zarządzania w swoich niezwykle rozbudowanych strukturach sprzedaży.
Wiedział, że w najbliższych latach będzie potrzebował zatrudnić dwóch Dyrektorów Regionu i pięciu Menedżerów Dystryktu. Nie czekając na to, aż wakaty się pojawią, postanowił uruchomić nietypową rekrutację. Nasze zadanie obejmowało zidentyfikowanie i ocenę menedżerską talentów, tzw. High Potentials na tych poziomach zarządzania.
Wybrani kandydaci po rocznym „stażu” menedżerskim mieli objąć docelowe stanowiska w strukturach sprzedaży. Nie było jednak wiadomo, gdzie będą zlokalizowane nowe oddziały firmy. Przeprowadziliśmy więc bardzo szerokie poszukiwania, które obejmowały kontakt z około 350 menedżerami oraz wieloetapowy proces oceny kandydatów.
Finalnie cele stawiane przed tym projektem zostały zrealizowane z sukcesem, a Klient postanowił powierzyć nam podobne poszukiwania. Tym razem dla działów marketingu, trade marketingu i produkcji.
No dobrze – zapytasz – ale co to ma wspólnego z employer brandingiem? Otóż okazało się, że:
- w ciągu kolejnych lat kandydaci wracali do nas i do Klienta, bo byli zainteresowani pracą dla firmy, która jest gotowa tak intensywnie inwestować w ludzi,
- firma Klienta stała się postrzegana jako miejsce, w którym menedżerowie chcą pracować. Wcześniej miała nie najlepszą renomę, co było wynikiem kultury zarządzania prowadzonej przez poprzednich właścicieli.
Korzyść 3: Zdobędziesz informacje o rynku kandydatów
Dzięki kontaktom z kandydatami pozyskujemy szereg informacji, które pozwalają Klientom zrozumieć sytuację rynkową w ramach danej funkcji w danej lokalizacji. Przykład?
Deklarowane oczekiwania finansowe, które bardzo często odbiegają od danych z raportów płacowych. Rozmowy z kandydatami są zwykle impulsem do urealnienia polityki wynagrodzeń. Szczególnie tej, która dotyczy szybko rozwijających się funkcji (np. e-commerce, data science, machine learning) oraz trudnych lokalizacji (wymagających relokacji kandydata).
Korzyść 4: Zbudujesz dobre relacje
Dobra firma Executive Search buduje relacje z kandydatami. Brzmi to trochę jak truizm, dlatego opiszę sytuację, jaka mnie ostatnio spotkała.
CTER wspierał jednego ze swoich Klientów w trudnej rekrutacji związanej ze stanowiskiem menedżerskim w ramach struktur centrum usług wspólnych. Projekt był niesamowicie wymagający (trudna lokalizacja i bardzo ograniczony budżet na stanowisko), ale ostatecznie doprowadziliśmy do zatrudnienia. Kilka miesięcy później, w ramach badania satysfakcji Klienta i kandydata, kandydat przekazał nam, że nie jest w pełni zadowolony.
Okazało się, że został całkowicie zaangażowany w sprawy operacyjne, przez co nie mógł wykorzystywać swoich strategicznych kompetencji. Wróciła także kwestia wysokości wynagrodzenia – w ciągu kilku miesięcy otrzymał kilka propozycji zmiany pracy na znacznie lepszych warunkach. Dzięki temu, że kandydat miał zaufanie do konsultanta Executive Search, mogliśmy pomóc rozwiązać tę sytuację.
Po krótkiej rozmowie z przedstawicielem działu HR zrozumieliśmy, że jest bardzo dobrze postrzegany w firmie i „robi doskonałą robotę”. Klient był całkowicie świadomy tego, jak trudno jest pozyskać innych kandydatów na to stanowisko.
Błyskawicznie przystąpił więc do rozmów z zatrudnionym. Zaoferował mu podwyżkę oraz zmianę zakresu obowiązków. Nasze zaangażowanie i zaufanie, jakie miał do nas kandydat, sprawiło, że rozwiązaliśmy tę sytuację z korzyścią dla obu stron.
Te 4 dodatkowe korzyści Executive Search dają solidne podstawy do tego, by rozwijać się jako obecny i przyszły pracodawca. Dzięki informacjom, jakie pozyskasz, możesz również kształtować wizerunek organizacji na rynku i przyciągać do niej określone osoby. Takie, które naprawdę chcą w niej pracować i są gotowe ją rozwijać.
A jakie są Twoje doświadczenia z procesów rekrutacji na stanowiska menedżerskie? Jeśli zaobserwowałeś inne dodatkowe korzyści wynikające ze współpracy z partnerem Executive Search napisz do mnie na piotr.golinski@cter.pl, z chęcią uzupełnimy listę.
piotr.golinski@cter.pl
+48 605 651 621
Piotr Goliński
Pracuje z największymi grupami kapitałowymi w Europie Środkowej, firmami właścicielskimi, funduszami inwestycyjnymi i start-upami. Realizuje projekty na stanowiska w obszarze general management, sprzedaży, operacji, techniki, IT i finansów. Ekspert w zakresie telekomunikacji, IT, e-commerce, energetyki i branż infrastrukturalnych. Pracuje w j. polskim, angielskim i rosyjski.