Jak budować candidate experience w Executive Search?

budować candidate experience

W rekrutacjach na stanowiska menedżerskie coraz większe znaczenie mają doświadczenia rekrutacyjne. Executive Search jako usługa, w której candidate experience ma ogromne znaczenie, daje Ci więc możliwość wzmocnienia brandu pracodawcy. Z tego artykułu dowiesz się, co możesz zrobić, aby ją wykorzystać.

Budowanie doświadczeń kandydatów (candidate experience lub CeX) to przedmiot wielu dyskusji specjalistów i ekspertów. Zwłaszcza tych, którzy pracują w obszarze rekrutacji oraz employer brandingu. Pewnie się zastanawiasz, jak ta kwestia wiąże się z Executive Search? Dowiesz się tego z artykułu: 4 bonusowe korzyści z Executive Search, w którym napisaliśmy o tym trochę więcej.

Executive Search – doświadczenia rekrutacyjne buduje się w praktyce

Firmy Executive Search mają szeroką sieć kontaktów. Jest ona konieczna do tego, by mogły dbać o pozytywny wizerunek na rynku.

Bardzo często to właśnie reputacja pozwala firmom docierać do najlepszych potencjalnych kandydatów. Pomaga również w zdobyciu ich zainteresowania oraz w budowie zaangażowania do udziału w prowadzonym procesie rekrutacji.

Druga kwestia to zaufanie. Ma ono fundamentalne znaczenie, bo jedną z podstawowych zasad pracy firm rekrutacyjnych jest poufność. Bez zaufania Klientów i Kandydatów nie ma szans ani na budowanie relacji i pozytywnych doświadczeń, ani na skuteczność w działaniu.

Absolutnym „must have” są więc doświadczenia rekrutacyjne. Executive Search jest usługą, której stałym elementem powinien być właśnie candidate experience. Czego potrzeba, aby w czasie współpracy wrażenia kandydatów były pozytywne i wzmacniały brand pracodawcy?

Jak najlepiej budować candidate experience, czyli co wpływa na jakość doświadczeń?

Podstawą dla budowania doświadczeń rekrutacyjnych jest dobry brief dla konsultanta Executive Search. Brief zakłada, że jako Klient dostarczysz partnerowi informacji na temat:

  • swojej organizacji (struktura, przychody, zatrudnienie, konkurencja, aktualna sytuacja rynkowa),
  • kulturze organizacyjnej (wartości i normy),
  • stanowiska, na które rekrutujesz (źródło wakatu, cel wakatu, uprawnienia, budżet, zespół, cele krótko i średnioterminowe, KPI’s),
  • oferty benefitów (zakres wynagrodzenia, rodzaj umowy, dodatkowe benefity),
  • przebiegu procesu rekrutacji po Twojej stronie.

Ważne jest również to, by ustalić, jaki zakres informacji trafi do Kandydata i kiedy dowie się, kto jest potencjalnym pracodawcą.

Pamiętaj, że sukces rekrutacji zależy w dużej mierze od tego, jak przygotujesz firmę Executive Search do działania w Twoim imieniu. Konkretne informacje pozwalają precyzyjniej zaplanować komunikację rekrutacji. A im bardziej będzie ona precyzyjna, tym lepiej dla Ciebie.

Budowanie doświadczeń rekrutacyjnych – Executive Search i rola briefu

Brief jest potrzebny, by ułatwić konsultantowi Executive Search przygotowanie się do procesu rekrutacji. Na podstawie briefu opracuje on:

  • opis roli na danym stanowisku,
  • brief dla kandydata,
  • listę argumentów i unikalnych wartości stojących za ofertą,
  • elementy wspólne dla komunikacji firmy Executive Search i Klienta (komunikacja formalna czy nieformalna).

Poza tym brief pomaga jeszcze w dwóch kwestiach. Mianowicie ułatwi przygotowanie się do rozmów z kandydatami (opis roli, argumenty, pytania) oraz dopasowanie feedbacku (i częściowe zautomatyzowanie go).

Proces rekrutacji – co wpływa na doświadczenia rekrutacyjne Kandydatów?

Badanie eRecruiter „Candidate Experience w Polsce 2019” pokazuje, że istnieje kilka elementów, które pozytywnie wpływają na doświadczenia rekrutacyjne. Należą do nich:

  • rzetelne przedstawienie warunków pracy,
  • feedback dotyczący przyczyn niezakwalifikowania do kolejnego etapu,
  • wiedza o tym, na jakim etapie procesu rekrutacji jest obecnie Kandydat i co będzie dalej,
  • tempo poodejmowania decyzji,
  • ciągły kontakt rekrutera z Kandydatem.

I choć badanie było skoncentrowane na grupie specjalistów, a nie menedżerów, to nie jesteśmy zaskoczeni odpowiedziami. Nasze doświadczenia pokazują bowiem dużą zbieżność powyższych oczekiwań w gronie menedżerów.

Podsumowanie

Zbudowanie pozytywnego candidate experience jest możliwe tylko dzięki ścisłej współpracy pomiędzy Klientem i partnerem Executive Search. Doświadczenia rekrutacyjne są bowiem sumą zaangażowania w proces rekrutacji po obu stronach. Bez zaufania i zaangażowania wszystkie działania są mocno utrudnione, a wyniki tych działań – niepewne. 

Więcej o tym jak efektywnie budować candidate experience znajduje się w raporcie  Badanie eRecruiter „Candidate Experience w Polsce 2019”. Pełny raport jest dostępny pod linkiem

W artykule przeczytasz