Udana współpraca z headhunterem? Oto 5 wskazówek, czego NIE ROBIĆ

współpraca z head hunterem

Przeczytanie o tym, co i jak robić, nie zawsze wystarczy, by dobrze przeprowadzić rekrutację. Czasami lepszym sposobem jest poznanie kilku najważniejszych błędów, które mogą położyć każdy proces rekrutacyjny. Marzy Ci się współpraca z headhunterem? Zatem koniecznie przeczytaj, czego nie robić, aby przebiegała sprawnie i z korzyścią dla Twojej organizacji.

Jestem headhunterem z 20-letnim stażem. Jaka jest moja supermoc? Umiem wskazywać, definiować i naprawiać błędy rekrutacyjne.

Potrafię naprawdę długo i namiętnie opowiadać o klientach, którzy są źle przygotowani do rekrutacji, przez co w jej trakcie popełniają mnóstwo błędów. Ale to nie wszystko, bo ta supermoc ma też drugą stronę. Potrafię wskazywać również błędy headhunterów, którzy niewłaściwie podchodzą do współpracy z klientami, a zamiast rozwiązywać problemy – sami je tworzą.

Wiem jednak, że samo wytykanie błędów jest niekonstruktywne, jeśli nie przynosi żadnych rozwiązań. Właśnie dlatego zdecydowałem, że podzielę się wiedzą, co zrobić, aby Twoja współpraca z headhunterem przyniosła efekt, na jakim Ci zależy.

5 błędów, które zrujnują Twoją współpracę z headhunterem

Zapytam przekornie: czy wiesz, jak nie współpracować z headhunterami? Czego się wystrzegać, a o czym pamiętać?

Oto 5 najczęstszych błędów, które dyskwalifikują pracę headhuntera wraz z omówieniem, jak można do nich nie dopuścić.

Brak przeanalizowania innych sposobów zaspokojenia potrzeby (rekrutacyjnej)

Zanim zlecisz rekrutację firmie Executive Search, weź najpierw pod uwagę inne, mniej kosztowne i angażujące rozwiązania:

  • Poszukaj kompetencji wewnątrz organizacji

Może w danym zespole lub w innych działach są osoby, które potrafią wykonać określone działania? Może nawet już kiedyś robiliście wspólnie podobny projekt, tylko Twoja pamięć o nim jest zakurzona?

  • Zarządź inny podział obowiązków

Czasami do pozyskania więcej „sił przerobowych” wystarczy reorganizacja pracy działu lub zespołu.

  • Zapewniaj szkolenia

Zawsze warto zapewniać pracownikom dostęp do rozwijania dodatkowych kompetencji i dawać im możliwość ich wykorzystania w organizacji.

  • Zainteresuj się outsourcingiem

Niektóre działania (szczególnie te sporadyczne) warto realizować z udziałem zewnętrznych ekspertów.

  • Pozyskuj rekomendacje

Skorzystanie z wiedzy i poleceń pracowników zawsze popłaca.

  • Daj ogłoszenie

To pierwszy ruch w kierunku pozyskania nowych kompetencji do organizacji.

Brak właściwego opisu roli

Aby współpraca z headhunterem, który prowadzi rekrutację, była efektywna, trzeba dobrze określić, kogo i do czego szukamy. Warto więc przygotować:

  • Opis zadań
  • KPI
  • Cele
  • Oczekiwania wobec kandydatów
  • Możliwe wynagrodzenie (wraz z założeniem, o ile może być wyższe)
Oczekiwanie na szybsze zakończenie rekrutacji

Chęć przyspieszenia działań jest zrozumiała, ale nie zawsze racjonalna. Dobrze wykonany search spowoduje bowiem, że oprócz kandydatów headhunter zdobędzie znacznie więcej. Będzie to wiedza o rynku i oczekiwaniach finansowych, dostępnych kompetencjach oraz sposobie postrzegania organizacji.

Dlatego zanim zaczniesz pospieszać headhuntera, pamiętaj, że:

  • Nie płacisz mu po to, aby zadowolić się pierwszym dobrym kandydatem.
  • Wynajmujesz konsultanta, aby się dowiedział, jak obecnie wygląda rynek.
  • Współpraca z headhunterem daje możliwość, aby poznać różnych kandydatów.
  • Zlecając rekrutacje headhunterowi, możesz zyskać wyjątkową wiedzę o swojej organizacji.
Brak zaufania do rekomendacji

Niektórzy klienci mają tendencję do odrzucania rekomendacji headhuntera jeszcze przed pierwszym spotkaniem z kandydatem. Efektem takiego działania jest niepotrzebne wydłużenie procesu rekrutacji i zmniejszenie jego efektywności.

Jeśli już się postawiło na współpracę z headhunterem, warto pamiętać, że:

  • Współpracujesz z nim, aby wykorzystać jego wiedzę i kompetencje.
  • Płacisz za wiedzę i umiejętności rekrutacyjne headhunterea, a nie za to, żeby dostarczył Ci takich kandydatów, jakich uważasz, że powinieneś dostać.
  • Aby współpraca z headhunterem była efektywna, spotkaj się z rekomendowanym przez niego kandydatem. Poznaj go, aby zrozumieć powody rekomendacji.
Brak decyzyjności i przeciąganie rekrutacji

Część rekrutacji kończy się niepowodzeniem, ponieważ… trwa za długo. A kandydaci przecież nie żyją w próżni, więc albo znajdują lepszą pracę, albo dostają lepszą ofertę wewnątrz obecnej firmy, albo się rozmyślają.

Dlatego:

  • Szybko podejmuj decyzje.
  • Wiedz, czego szukasz, bo jeśli nie wiesz, to rekrutacja z dużym prawdopodobieństwem się przeciągnie. A przeciągnie się na pewno, gdy pojawi potrzeba spotkania z kolejnymi kandydatami dla porównania.
  • Ustaw proces, z wyprzedzeniem przygotuj decydentów do podjęcia decyzji oraz uświadom im, czego szukają.

To już wszystkie najważniejsze błędy i sposoby na ich uniknięcie podczas współpracy z headhunterem. Jak widzisz, jest ich tylko 5, ale są na tyle istotne, że mogą zepsuć każdą rekrutację. A czy wiesz, jak możesz mierzyć jej skuteczność i co ta skuteczność właściwie znaczy? Zapraszam Cię do przeczytania artykułu Grzegorza Steinke o 4 perspektywach, z których warto mierzyć efektywność rekrutacji.

W artykule przeczytasz

Zapisz się na newsletter
"Executive Search bez tajemnic"

W mailu powitalnym wyślemy Ci wyczerpujący Przewodnik po Executive Search i PDF z praktycznym briefem do rekrutacji menedżerskiej.
Uwaga: musisz kliknąć przycisk w pierwszej wiadomości, by potwierdzić swój adres.

Zapisz się na newsletter
"Executive Search bez tajemnic"

W mailu powitalnym wyślemy Ci wyczerpujący Przewodnik po Executive Search i PDF z praktycznym briefem do rekrutacji menedżerskiej.
Uwaga: musisz kliknąć przycisk w pierwszej wiadomości, by potwierdzić swój adres.