Przed jakąkolwiek zmianą zawsze warto się zastanowić, w jakich branżach można wykorzystać swoje umiejętności i doświadczenia. Oprócz samego pomysłu warto mieć też konkretny plan działania. Oto i on – plan, który odpowiada na pytanie jak zmienić branżę oraz pokazuje, jak się do tego przygotować.
Jednym z największych wyzwań obecnego świata jest umiejętność dostosowania do zmieniającej się rzeczywistości. A rzeczywistość zmienia się szybko. To fakt, z którym chyba nikt nie odważy się dyskutować. Mamy boomy i kryzysy, nowe rynki, które się rozwijają, i zapaści na tych już istniejących. W dodatku wszystko dzieje się w cieniu pandemii, katastrof klimatycznych oraz konfliktów zbrojnych.
Z tych powodów praca w jednej firmie, a czasami nawet i w jednej branży przez cały okres aktywności zawodowej może przestać być możliwa. Co w takim razie zrobić, aby w przyszłości być atrakcyjnym dla branży, w której nie ma się doświadczenia?
Oto kilka podpowiedzi.
Jak zmienić branżę? Podpowie monitoring rynku
Pierwszym krokiem, jaki należy zrobić, myśląc o zmianie branży, jest mapping sytuacji oraz ustalenie, w jakie obszary rynku warto inwestować.
Zmiany, o których wspominałem na początku artykułu, często powodują silne przetasowania. Część branż staje się na tyle nasycona, że dzieje się w nich niewiele, co sprawia, że zmieniają się potrzeby rekrutacyjne.
Może to oznaczać, że firmom, które w tych branżach działają, będzie trudno pozyskać menedżerów. W takiej sytuacji decydentom łatwej dokonywać nieoczywistych wyborów rekrutacyjnych. I to jest potencjalna szansa dla osób z planem przejścia do nowej branży.
Z kolei nowe, dopiero rozwijające się branże będą potrzebowały menedżerów, ale rynek jeszcze nie oferuje odpowiednich kandydatów. W takiej sytuacji decydenci również są bardziej skorzy do pozyskania nieoczywistych kandydatów z potencjałem do wykorzystania w nowej branży.
Wskaźników do sprawdzenia, jakie branże stanowią potencjał, jest więcej. Zachęcam więc do sprawdzenia:
- jakie branże się rozwijają,
- co nowego dzieje się na rynku,
- jakie branże poszukują Twoich kompetencji i doświadczeń,
- jak zmieniają się zachowania konsumentów, klientów oraz użytkowników.
Identyfikacja potrzeb i doświadczeń
Aby dobrze przeanalizować rynek pod kątem dopasowania do Twoich doświadczeń, musisz:
- wiedzieć, jakimi kompetencjami dysponujesz,
- potrafić zdefiniować swoje kluczowe doświadczenia.
Dzięki tej wiedzy można je dopasować do potrzeb firm z innych obszarów rynku.
Jakie powinny być Twoje kolejne kroki?
- Spisz swoje kluczowe kompetencje.
- Znajdź przykłady, które dobrze obrazują wybrane kompetencje.
- Oznacz w swoim doświadczeniu kamienie milowe, czyli najistotniejsze doświadczenia zawodowe.
- Zastanów się, czym chcesz się zajmować.
- Zidentyfikuj, jakie kompetencje są potrzebne w branży, która Cię interesuje.
- Ustal, które z twoich doświadczeń można przełożyć na nową branżę i przygotuj przykłady. Skup się na doświadczeniach w zarządzaniu w skali strategicznej, bo najłatwiej je przełożyć na inna branżę.
Jak zmienić branżę dzięki rozwojowi w obecnym miejscu pracy?
Aby można było łatwiej zmienić branżę, warto zdobyć doświadczenie w pracy w różnorodnym środowisku i w różnych obszarach. Nawet w jednej organizacji.
Dotyczy to zwłaszcza menedżerów i menedżerek, którzy wiele lat spędzili w jednej firmie. Dlaczego? Bo z jednej strony jest to obciążenie, ale z drugiej – duża szansa. Dzięki dobrej znajomości firmy i opinii wewnątrz struktur organizacyjnych łatwiej wejść w nową rolę. Z różnorodnymi doświadczeniami zmiana rynku, regionu, kraju czy obszaru może być znacznie łatwiejsza i bezpieczniejsza. I to dla obu stron.
Naprawdę warto korzystać z programów rozwojowych dla menedżerów i planować swój rozwój z wyprzedzaniem. Jak to zrobić?
- Korzystaj z programów menedżerskich dostępnych w organizacjach.
- Stosuj „płodozmian” – zmieniaj obszary swojej pracy.
- Korzystaj z okazji rozwoju poziomego – planuj i przyjmuj nowe odpowiedzialności.
- Angażuj się w projekty cross-organizacyjne.
Co pomoże zmienić branżę? Edukacja i szkolenia!
Aby wykonać jakikolwiek ruch zawodowy w górę lub w bok, należy mieć – oprócz doświadczenia – odpowiednią wiedzę lub opanowane odpowiednie narzędzia. Ciągła edukacja i poszerzanie wiedzy są kluczem do zmiany branży, dlatego:
- Korzystaj ze szkoleń.
- Wykorzystuj programy rozwoju osobistego.
- Wybierz się na odpowiednie studia podyplomowe.
- Rozważ zrobienie doktoratu.
- Zainwestuj w MBA.
- Korzystaj z doświadczeń tutorów i mentorów wewnątrz organizacji.
- Zdobywaj uprawnienia i certyfikaty.
Chcesz zmienić branżę? Pamiętaj o networkingu!
Nieodzownym elementem każdego etapu rozwoju zawodowego są relacje. Niezależnie od tego, czy szukasz nowej pracy, budujesz wiedzę o rynku, czy szukasz nowych wyzwań – sieć kontaktów jest kluczem do sukcesu.
Korzystaj z wiedzy znajomych, byłych współpracowników, przedstawicieli konkurencji, do których możesz dotrzeć na różne sposoby:
- konferencje i spotkania branżowe,
- grupy alumnów,
- kontakt z byłymi współpracownikami z obecnej i wcześniejszych organizacji,
- LinkedIn – wykorzystaj obecne kontakty i buduj nowe.
Promuj siebie – staraj się wykorzystać kontakty z innymi do podkreślenia tych doświadczeń, na których Ci zależy pod kątem zmiany branży.
Dopasowanie swojego CV – na co zwrócić uwagę?
Niezależnie od pracy rynkowej i wizerunkowej, warto zadbać o dostosowanie swojego CV do oczekiwań decydentów reprezentujących nową dla Ciebie branżę.
Jak to zrobić? Najpierw zidentyfikuj kluczowe kompetencje i potrzeby. Dowiedz się, czego szukają rekruterzy, headhunterzy oraz hiring managerowie i odpowiedz na te pytania w swoim CV.
- Uwypuklaj kompetencje istotne dla danej branży.
- Wskaż połączenia pomiędzy swoim doświadczeniami a daną branżą.
- Pokaż swoją elastyczność rynkową.
- Pokaż umiejętność dostosowania się do nowych realiów oraz potrzeb rynkowych.
Chcesz zmienić branżę? Postaw na wsparcie mentoringowe
Wykorzystaj wiedzę i doświadczenia innych. Stwórz plan, który pozwoli Ci dotrzeć do odpowiednich menedżerów. Skorzystaj z usług mentorów i/lub coachów kariery.
Podsumowanie
Na pytanie o to, jak zmienić branżę, mogę odpowiedzieć krótko: rozważnie. Biorąc pod uwagę dynamikę zmian i nieprzewidywalność tego, co przed nami, warto obserwować rynek. Po co? Aby na tej podstawie przygotować się do zmian – albo kiedy nadejdzie taka potrzeba, albo gdy pojawi się ku temu okazja.

kuba.obraniak@cter.pl
+48 605 322 282
Kuba Obraniak
Konsultant z prawie 20-letnim doświadczeniem w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi i rekrutacji Executive Search. Posiada doświadczenie w prowadzeniu procesów outplacementowych i szkoleniach z obszaru rozwijania kompetencji rekrutacyjnych. Jest ekspertem w zagadnieniach związanych ze zmianą kierunku rozwoju zawodowego oraz wsparcia w budowaniu kariery. Posiada szerokie doświadczenie we współpracy z klientami z obszaru sprzedaży, marketingu, produkcji i rynku IT.