Rekrutacja po Covid-19 – jak zmieniły się realia na rynku pracy?

rekrutacja po covid

Po pandemii nic już nie będzie takie samo jak wcześniej. Rekrutacja po COVID również będzie inna – a w zasadzie już taka jest. Zmiany, jakie zaszły, widać zarówno w oczekiwaniach kandydatów, jak i w postępowaniu pracodawców. Co konkretnie się zmieniło?

Ostatnio jeden z moich przyjaciół wciągnął mnie w ciekawą rozmowę. Chciał porozmawiać o tym, jak realia branż, w których pracujemy, zmieniły się po Covid-19. Praca przyjaciela jest dla mnie tą „z innej planety”, bo odbywa się poza biznesem – w nauce. Rozmowa była więc niezwykle ożywcza, bo nie dość, że pozwoliła mi zajrzeć za kulisy nauki, to sprowokowała do własnych przemyśleń. Na ich podstawie przygotowałem podsumowanie, jakie widzę zmiany w rekrutacji po Covid-19.

Pozwolę sobie jednak nie odnosić się do kwestii zmian związanych z popytem na konkretne specjalizacje czy branże. Takie zmiany nie są bowiem niczym nowym. Skupię się na tym, jakie istotne różnicę dotyczą – w większym czy mniejszym stopniu – całego rynku.

Rekrutacja po Covid-19 a praca zdalna

Najbardziej rzucającą się w oczy zmianą jest to, że praca hybrydowa czy zdalna stała się codziennością. W jej efekcie normą są spotkania prowadzone online, a nie na żywo. To z kolei pociągnęło za sobą znacznie istotniejsze zmiany. Teraz w dużej części sektorów i w ramach wielu stanowisk można mieszkać gdziekolwiek i pracować z tego miejsca. Oczywiście jeśli ma się dobre łącze internetowe i odpowiednie warunki do pracy.

Większa pula potencjalnych kandydatów w rekrutacji po Covid-19

Jeśli pracodawca akceptuje pracę zdalną lub hybrydową, możemy „łowić głowy” nie tylko w bezpośredniej okolicy firmy klienta. Możemy to robić na zdecydowanie większym, w zasadzie nieograniczonym terytorium. A jeśli dodatkowo kandydaci dopuszczają możliwość spędzania części tygodnia poza domem, to znika też bariera związana z koniecznością relokacji.

Czy w takich realiach trudniej o ciekawą pracę? Bynajmniej! Dzięki pracy zdalnej i hybrydowej kandydaci, którzy nie są zainteresowani zmianą miejsca zamieszkania, mają znacznie większą liczbę ofert do wyboru.

Rekrutacja po Covid-19 oznacza rosnącą konkurencję o talenty

Mało tego! Dzięki temu, że praca zdalna stała się normą, w wielu zawodach znikają granice. Tym samym lokalni polscy pracodawcy konkurują o talenty nie tylko ze sobą nawzajem, ale też z firmami z innych krajów. Dla części sektorów wiąże się to z perspektywą jeszcze szybciej rosnących oczekiwań finansowych kandydatów. Pochodną tego zjawiska jest również to, że coraz ważniejszy staje się brand potencjalnego pracodawcy.

Co zmieniło się w oczekiwaniach kandydatów?

Dla wielu z nas pandemia była istotnym doświadczeniem. Przede wszystkim zwróciła naszą uwagę na to, co naprawdę liczy się w życiu – na rodzinę i relacje z bliskimi. Zauważyliśmy wtedy kilka istotnych zmian.

  • Tuż po pierwszej fali zachorowań zauważyliśmy znacząco mniejszą gotowość kandydatów do relokacji.
  • Wtedy też kandydaci stali się znacznie ostrożniejsi, dużo ważniejsze stało się dla nich bezpieczeństwo. Z kolei menedżerowie zwracali jeszcze większą uwagę na kondycję potencjalnego pracodawcy oraz perspektywy dla firmy czy całego sektora.
  • Istotniejsza dla kandydatów zaczęła być kwestia równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym.
  • Na znaczeniu zyskało też dopasowanie potencjalnego pracodawcy do ich stylu zarządzania oraz wyznawanych wartości.
  • Rekrutacja po COVID wiąże się również z pytaniem, które pada już na początku rozmowy. Kandydaci pytają, czy pracodawca akceptuje pracę zdalną lub hybrydową. Jeśli nie – nie są chętni do dalszych rozmów.

Rekrutacja po COVID zmieniła się też po stronie klientów, z którymi współpracujemy.

  • W pracy zdalnej i hybrydowej kwestia dopasowania kulturowego do organizacji ma coraz większe znaczenie.
  • Co oczywiste, skoro pracujemy hybrydowo, klienci jeszcze uważniej weryfikują kompetencje cyfrowe menedżerów oraz ich sposób zarządzania rozproszonymi zespołami.
  • Nagłe pojawienie się pandemii wymusiło na firmach elastyczność oraz zwinność w działaniu. Wzrosło także znaczenie umiejętności, które pozwalają zarządzać organizacją i ludźmi w nieprzewidywalnych czasach i trudnych sytuacjach.
  • Nasi klienci zaczęli przykładać dużo większą wagę do onboardingu nowych pracowników.

Podsumowanie

Rekrutacja po Covid-19 odbywa się w innych realiach niż kilka lat temu. Nie ma się co temu dziwić. Zmiany, które w tym czasie zaszły, dotyczą w zasadzie wszystkich aspektów życia, a praca jest przecież jednym z nich. Pozostaje nam dostosować się do obecnych realiów i… mieć z tyłu głowy, że za jakiś czas znów będzie miało miejsce ich przetasowanie.

W artykule przeczytasz

Zapisz się na newsletter
"Executive Search bez tajemnic"

W mailu powitalnym wyślemy Ci wyczerpujący Przewodnik po Executive Search i PDF z praktycznym briefem do rekrutacji menedżerskiej.
Uwaga: musisz kliknąć przycisk w pierwszej wiadomości, by potwierdzić swój adres.

Zapisz się na newsletter
"Executive Search bez tajemnic"

W mailu powitalnym wyślemy Ci wyczerpujący Przewodnik po Executive Search i PDF z praktycznym briefem do rekrutacji menedżerskiej.
Uwaga: musisz kliknąć przycisk w pierwszej wiadomości, by potwierdzić swój adres.