Skip to content
Cter.pl>Interim Management>Koszt Interim Managera – 3 rzeczy, które musisz wiedzieć

Koszt Interim Managera – 3 rzeczy, które musisz wiedzieć

Udostępnij
ile kosztuje zatrudnienie Inteirm Managera

Mimo że koszt Interim Managera jest często wysoki, firmom opłaca się korzystać z jego usług. Jak to możliwe? W tym artykule pokażemy Ci na przykładzie, jak wygląda wynagrodzenie IM w porównaniu z pensją menedżera zatrudnionego na pełny etat.

Coraz więcej firm odchodzi od standardowych rekrutacji na stanowiska menedżerskie. Trudno się temu dziwić – w stale zmieniającym się świecie zestaw konkretnych kompetencji, który jest potrzebny firmie, zmienia się co kilka miesięcy. Właśnie z tego powodu rośnie popularność Interim Managerów.

O tym, kim jest Interim Manager (IM) i na czym polega jego rola, możesz przeczytać tutaj. Pisaliśmy już także o różnicach pomiędzy Interim Managerem a konsultantem – artykuł na ten temat przeczytasz tutaj. W tym artykule przyjrzymy się innemu istotnemu aspektowi współpracy z IM – stronie finansowej.

Koszt Interim Managera a formuła zatrudnienia

Biorąc pod lupę koszty zatrudnienia Interim Managera, warto pamiętać, że jest on zupełnie innym typem pracownika niż pracownik etatowy. Tymczasem kilku naszych klientów podczas przygotowania oferty dla IM ściśle odniosło się do warunków, które zaoferowaliby menedżerowi zatrudnionemu na stałe. Nie jest to optymalne podejście. Dlaczego?

  • Interim Manager ma za zadanie wypracować ustaloną wartość w określonym czasie. Ponieważ IM pracuje projektowo, w jego stawkę wliczają się okresy przerw pomiędzy projektami. Z badań prowadzonych przez SMW wynika, że średnie obłożenie pracą IM nie przekracza 200 dni w roku.
  • IM zazwyczaj pracuje w oparciu o umowę B2B. Oznacza to, że jego wynagrodzenie zazwyczaj nie obejmuje dodatkowych benefitów pracowniczych, takich jak opieka medyczna, ubezpieczenie czy auto służbowe.
  • IM nie bierze urlopu. Ponieważ Interim Manager rozlicza się za faktycznie przepracowany czas i konkretne wyniki projektu, nie musisz płacić za gwarantowany pracownikom etatowym urlop wypoczynkowy.

To wszystko sprawia, że – prawdopodobnie – oczekiwania finansowe IM będą wyższe niż stawka brutto pracownika zatrudnionego na umowę o pracę. Ale zobaczmy, jak to wygląda na konkretnym przykładzie.

Koszt Interim Managera a pensja menedżera zatrudnionego na stałe

Oto, jak mogą się kształtować koszty dla organizacji w przypadku pracownika etatowego i Interim Managera. Przyjmijmy, że wynagrodzenie menedżera etatowego to 30 000 zł brutto podstawy, a wynagrodzenie IM – 40 000 zł netto na FV. Dla uproszczenia przyjęliśmy też model, że podstawowe narzędzia pracy, takie jak komputer telefon czy stanowisko, w obu przypadkach są wyceniane w ten sam sposób.  

Składnik

Koszt dla organizacji – pracownik etatowy

Koszt dla organizacji – IM

Podstawa

30 000

40 000

Składka rentowa

450

x

Składka emerytalna

2 928

x

Składka chorobowa

735

x

Składka zdrowotna

2 340

x

Auto służbowe + paliwo (limit 1000 zł)

3 000

1 000

Pakiet opieki medycznej

500

x

Ubezpieczenie grupowe

200

x

Urlop (średnio 2,16 dni w miesiącu x 1363 zł)

2 944

x

Łącznie koszt dla organizacji:

43 097

41 000

Jak widzisz, mimo że wynagrodzenie Interim Managera jest na pierwszy rzut oka dużo wyższe, ostateczny koszt dla organizacji pozostaje niższy.

Zatrudnienie pracownika na etat wiąże się z dodatkowymi kosztami, które zwiększają wartość pieniężną całego przedsięwzięcia. Zauważ także, że w powyższej symulacji dla uproszczenia pominęliśmy, chociażby ryzyko zachorowania pracownika (L4). Choć zarówno pracownik etatowy, jak i Interim Manager mają takie samo prawdopodobieństwo zachorowania, to choroba IM zwykle nie generuje dodatkowych kosztów po stronie organizacji.

Koszt Interim Managera a czas jego zatrudnienia

Kolejnym czynnikiem, który może powyższą symulację zmienić na korzyść IM, to element czasu i elastyczności zatrudnienia. Interim Manager jest dostępny w dość krótkim terminie – zwykle do 15 dni roboczych. Ewentualny koszt nieobsadzenia wolnego wakatu jest więc stosunkowo niski. W przypadku tradycyjnego podejścia proces rekrutacji trwa zazwyczaj 6–8 tygodni, a do tego trzeba jeszcze doliczyć dostępność kandydatów. Ten czas może generować dodatkowe koszty lub ryzyka (w przypadku istniejącego stanowiska obsadzonego niewłaściwą osobą).

Jak rozlicza się Interim Manager?

Większość osób pracujących w formule interim rozlicza się z klientami w oparciu o kontrakty B2B rozliczane w stawkach za dzień pracy. Stawki te wahają się od 400 do 1 400 EUR za 1 przepracowany dzień (wszystko zależy od skali projektu, organizacji, rodzaju niezbędnych kompetencji i doświadczeń IM).

W wyjątkowych sytuacjach kontrakt IM może być zawarty w formie umowy o pracę, powołania do zarządu itd. Dodatkowo w kontrakcie z IM mogą znaleźć się zapisy, które precyzują kwestię nagrody za konkretne osiągnięcia.

Przyszłość Interim Management i pracy projektowej

Jesteśmy przekonani, że w najbliższych latach rynek IM będzie się rozwijał. Potwierdzają to liczne badania, np. Raport EY & GIGLIKE: GIG on. Nowy Ład na rynku pracy. Nowoczesne firmy muszą więc być gotowe do dużej elastyczności w kwestii pozyskiwania talentów do firmy i oferowania im różnorodnych form współpracy. Warto również pamiętać, że zyskujący na znaczeniu trend pracy projektowej dotyczy nie tylko Interim Managerów. Odnosi się on do wielu zawodów, w których liczy się doświadczenie i ekspercka wiedza.

Możemy pomóc?

Jeśli szukasz wsparcia w rekrutacji menadżerskiej lub poszukujesz Interim Menadżera

CTER

CTER zajmuje się rekrutacją menadżerską. 

Nasz zespół składa się z 6 konsultantów o średnim doświadczeniu w rekrutacji przekraczającym 15 lat.

Najnowsze wpisy

Kategorie wpisów

Zobacz też inne artykuły:

Potrzebujesz wsparcia w procesie rekrutacji?