Efektywna współpraca z partnerem Executive Search – 9 wskazówek, jak dobrze ją poprowadzić

Współpraca z partnerem executive search

Ponad 1000 rekrutacji, dziesiątki tysięcy spotkań, tysiące rekomendacji oraz niepoliczalna wręcz skala kontaktów z kandydatami i klientami. Czy takie doświadczenie da się zebrać w zwięzłe wskazówki, które pomogą sprawić, że współpraca z partnerem Executive Search będzie efektywna? Spróbujmy!

Oto 9 wskazówek, dzięki którym przygotujesz się do rekrutacji menedżerskiej i zwiększysz szansę na zakończenie jej z sukcesem. Każda z nich to efekt naszych wieloletnich doświadczeń i zaangażowania w prace nad doskonaleniem przebiegu procesu Executive Search.

1. Upewnij się, że współpraca z partnerem Executive Search jest rzeczywiście potrzebna

Honorarium firmy rekrutacyjnej za realizację projektu to konkretna, zazwyczaj niemała kwota. Zanim zdecydujesz się zainwestować ją w rekrutację zewnętrzną, upewnij się, że ta usługa naprawdę jest Ci potrzebna. 

Jak to zrobić?

Opowiadamy o tym w artykułach: Kiedy warto skorzystać z usług firmy Executive Search

oraz kiedy takiej współpracy nie podejmować.

2. Dobrze wybierz partnera rekrutacyjnego

Wcześniej czy później prawie każdy HR Manager lub menedżer zarządzający staje przed koniecznością skorzystania z usługi firmy Executive Search. Gdy ma już sprawdzonych dostawców, wybór jednej z nich jest ułatwiony. Jeśli jednak sytuacja wymaga znalezienia i wybrania odpowiedniego partnera, decyzja o rozpoczęciu współpracy staje się znacznie trudniejsza. 

Dlaczego kwestia wyboru odpowiedniego partnera ma tak duże znaczenie? Dlatego, że to od jakości zrealizowanej przez niego usługi zależy, kto trafi do Twojej firmy i jakie kompetencje do niej wniesie. 

Na co należy zwrócić uwagę przed podjęciem decyzji o współpracy? Dowiesz się tego z artykułu: Jak dobrze wybrać firmę Executive Search?

3. Podpisz umowę, która zabezpiecza Twoje interesy

Współpraca z partnerem Executive Search powinna być zabezpieczona umową, która jasno określa Twoje prawa i chroni Twoje interesy. Mawia się, że umowy zawiera się „na złe czasy”, no i cóż, jest w tym dużo racji. To od zapisów w umowie zależy bowiem, czego możesz oczekiwać w trakcie trwania współpracy. Znajdują się w niej również zapisy o tym, co i na jakich zasadach zobowiązuje Ci się dostarczyć partner rekrutacyjny. 

Szczegóły związane z przygotowaniem umowy opisaliśmy w artykule: Jak zadbać o swój interes, zlecając projekt Executive Search.

4. Precyzyjnie określ oczekiwania wobec kandydatów oraz priorytety

Dla sukcesu rekrutacji kluczowe jest nie tylko określenie kryteriów rekrutacyjnych, które będą określać profil poszukiwanego kandydata. Istotne jest również nadanie tym parametrom odpowiednich priorytetów. Z naszego doświadczenia wynika, że najlepiej zrobić to poprzez podzielenie ich na trzy grupy:

  • konieczne, czyli takie, które muszą spełniać wszyscy poszukiwani kandydaci,
  • istotne, czyli takie, które będą zawężać grupę kandydatów spełniających kryteria „konieczne” do grupy najbardziej odpowiadających poszukiwanemu profilowi,
  • dodatkowe, czyli takie, których spełnienie jest niewymagane, ale mile widziane. 

Ustalenie priorytetów ułatwia partnerowi rekrutacyjnemu poruszanie się po rynku. Pomaga też przygotować scenariusz działania na wypadek, gdyby nie było na nim kandydatów, którzy spełniają wymagania i są zainteresowani Twoją ofertą.

Zastanów się również nad tym, jakie korzyści dodatkowe może Ci dać współpraca z partnerem Executive Search. Może chcesz wiedzieć, jak jest postrzegana Twoja firma? Albo interesuje Cię, jak rynek „wycenia” oferowane przez Ciebie stanowisko? 

Gdy nazwiesz dodatkowe cele, jakie stawiasz przed rekrutacją, zwiększasz swoje szanse, że z całego procesu zyskasz znacznie więcej niż idealnego kandydata do pracy.

Chcesz wiedzieć więcej na ten temat? Przeczytaj artykuł: Jakie dodatkowe korzyści można uzyskać we współpracy z firmą Executive Search.

5. Przygotuj plan działania

Kiedy chcesz uruchomić rekrutację zewnętrzną, zadbaj o jej odpowiednie rozplanowanie. Upewnij się, że w kluczowych chwilach będą dostępne wszystkie osoby, które są w nią zaangażowane.

Ustal, kto spotka się z rekomendowanymi kandydatami. Określ, na jakich etapach ma się to odbyć, a następnie zaplanuj proces oceny, żeby przebiegał jak najsprawniej. Wierz nam, odpowiednie przygotowanie skróci czas rekrutacji i pozytywnie wpłynie na Candidate Exeprience. 

O tym, jak duże znaczenie w rekrutacji ma czas, dowiesz się z artykułu: Ile trwa proces rekrutacji Executive Search.

6. Briefuj z głową!

Brief to jeden z najważniejszych etapów realizacji projektu rekrutacyjnego. Przygotuj się do niego i poświęć mu należytą uwagę, bo sukces rekrutacji w dużej mierze zależy od jego jakości. Pisząc o jakości, mamy na myśli między innymi:

  • kompletność przekazanych informacji, 
  • przekrojowe spojrzenie na profil poszukiwanego kandydata i cele, jakie będą przed nim stawiane,
  • kontekst rekrutacji, 
  • powody dla których kandydat może rozważyć skorzystanie z oferty.

7. Korzystaj z ekspertyzy

Współpraca z partnerem Executive Search daje Ci dostęp do jego wiedzy i doświadczenia już na etapie briefu i planowania rekrutacji. Konsultant, który dla Ciebie pracuje, prawdopodobnie zrealizował już wiele podobnych projektów. Zna rynek, wie, jacy kandydaci są na nim dostępni oraz co może motywować ich do zmiany pracy. Prawdopodobnie jest również w stanie oszacować ryzyka prowadzonego procesu oraz kluczowe czynniki sukcesu.

Zapytaj go, jak wygląda rynek i jak może być postrzegana Twoja oferta. Pozyskane informacje uwzględnij podczas przygotowywania planu działania. Dzięki temu możesz zwiększyć szanse na szybsze zakończenie rekrutacji.

8. Reaguj na bieżąco

Podczas wstępnych kontaktów często pojawiają się kwestie, które mogą mieć znaczący wpływ na cały projekt. Może się na przykład okazać, że nazwa stanowiska albo umiejscowienie go w strukturze organizacji zniechęca kandydatów do podjęcia rozmów. Niewykluczone jest także to, że kryteria rekrutacyjne określone na początku są jednak zbyt wysokie. W takich sytuacjach reakcja na feedback z rynku jest bardzo ważna, bo zwiększa szanse na sukces rekrutacji!

9. Decyduj szybko

Kandydaci, których zarekomendował Twój partner rekrutacyjny, mają różne motywacje do zmiany pracy. Różnią się one nie tylko źródłem, lecz także stopniem determinacji.

Pamiętaj, że wielu kandydatów uczestniczy w różnych projektach rekrutacyjnych w tym samym czasie. Zdarza się, że są wśród nich tacy, którzy na początku nie rozważali zmiany, ale zaczynają się do niej przekonywać. Gdy zwlekasz z decyzją o zatrudnieniu, może do nich trafić konkurencyjna oferta od innego, bardziej zdecydowanego pracodawcy. W ten sposób zmniejsza się pula rekomendowanych kandydatów, dlatego decyzje naprawdę warto podejmować sprawnie i szybko. Zwłaszcza że przeciągający się w nieskończoność proces oraz brak decyzji lub informacji o niej to dla nich największe utrapienie rekrutacji.

Pamiętaj, że sposób prowadzenia procesu Executive Search oraz czas podejmowania decyzji wpływa na wrażenie, jakie robi Twoja firma na kandydatach. Zadbaj, by to wrażenie było jak najlepsze, bo przekłada się ono również na ogólny wizerunek firmy na rynku.

W artykule przeczytasz